Lee Seung Gi dan Joo Sang Wook penerima Daesang di KBS Drama Awards 2022

KBS Drama Awards kali ini diadakan pada 31 Disember 2022 dan tahun ini ianya dihoskan oleh un Hyun Moo, Jung Yong Hwa, dan Hyeri. KBS Drama Awards adalah satu majlis anugerah berprestij yang dianjurkan oleh Korea Broadcasting System untuk menghargai pencapaian cemerlang para penggiat drama serta drama Korea yang disiarkan dirangkaiannya sepanjang tahun 2022.

Daesang kali ini milik Lee Seung Gi menerusi drama “The Law Cafe” dan Joo Sang Wook pula menerusi “The King of Tears, Lee Bang-Won.” Apa yang menarik lagi, ini merupakan Daesang pertama buat kedua mereka dalam bidang lakonan.

Ini merupakan pertama kali Lee Seung Gi muncul dikhalayak ramai setelah berdepan konflik dengan bekas agensinya. Apa yang mengejutkan, Lee Seung Gi, muncul dengan kepala botak dan ramai yang mempersoalkannya. Lantas penyanyi dan pelakon itu berkata, “Saya rasa ramai orang meneka bahawa saya membotakkan kepala adalah disebabkan isu peribadi atau saya berubah hati selepas melihat rambut saya dipotong. Tidak sama sekali,” katanya. “Saya muncul sebagai ketua sami dalam filem ‘Big Family’ (pengarah Yang Woo-seok), yang sedang menjalani penggambaran. Saya harap awak tak salah faham. Apabila saya masuk (majlis anugerah), ramai yang memberikan pandangan sedih kepada saya. Saya harap awak tak pandang saya dengan mata macam tu lagi.”

Dalam ucapan penerimaan Daesangnya pula, Lee Seung Gi berkata,””Saya sangat gementar. Tahun ini mungkin tahun paling sukar dalam hidup saya. Saya bersyukur dan rasa bersalah kerana memberikan saya anugerah yang begitu besar. Saya tertanya-tanya adakah saya telah berusaha untuk menerimanya. Saya fikir Daesang adalah objek kekaguman yang tidak jelas dan sesuatu yang tidak dapat diimpikan. Pengarah Lee Eun-jin berkata, ‘Oleh kerana KBS telah membuat banyak keuntungan dalam beberapa tahun, sila berbangga.’ Terima kasih untuk itu. Disebabkan itu, saya rasa saya menerima anugerah itu bagi pihak kerja saya,”

“Sejujurnya, saya memikirkannya beratus kali sama ada saya perlu datang hari ini atau meminta pemahaman anda dan tidak hadir.” Dia menyambung, “Saya memilih untuk hadir kerana saya fikir bahawa usaha kakitangan dan pelakon yang meletakkan keringat, usaha dan jiwa mereka dalam kerja tidak boleh diabaikan kerana masalah peribadi saya,” katanya.

Saya sangat terharu melihat rakan sekerja, senior serta junior saya duduk dalam khalayak hari ini. Pada masa ini, kandungan Korea telah meningkat ke peringkat global, dan anda di sini adalah tonggak utama. Demi junior yang akan duduk di kerusi itu, saya berjanji sekali lagi hari ini bahawa saya tidak akan mengambil mudah semua perkara dan akan berjuang untuk apa yang menjadi hak saya. Ramai orang menceriakan saya dan memberi saya banyak kekuatan. Saya akan terus bekerja keras sebagai pelakon pada masa hadapan,” janjinya. Dalam pada itu Lee Seung Gi turut memenangi Best Couple Award bersama gandingannya dalam ‘The Law Cafe’, Lee Se Young.

Joo Sang-wook memegang watak Lee Bang-won dalam drama sejarah 1TV ‘Taejong Lee Bang-won’ dan mempamerkan kemahiran hebat lakonannya. Walaupun karya itu terlibat dalam kontroversi selepas kemalangan kematian kuda, ia adalah drama sejarah utama yang dihidupkan semula selepas 5 tahun dan mempunyai makna simbolik sebagai pelakon yang bertanggungjawab terhadap peranan utama drama itu yang berakhir dengan dua digit-penilaian penonton iaitu 11.5%.

Ini adalah kali pertama dia dianugerahkan Daesang. Joo Sang-wook berkata, “Saya memulakan kerjaya 25 tahun lalu sebagai watak kecil dalam drama remaja KBS, dan saya juga menerima Daesang daripada KBS. Saya sangat gembira dan terima kasih banyak. “

Dia menyambung, “Ketika saya masih muda, saya menonton drama sejarah dan berfikir, ‘Suatu hari nanti saya akan mendapat peluang seperti itu’, tetapi saya sebenarnya mengambil peranan yang hebat dalam drama sejarah.” Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pelakon dan kakitangan produksi yang membantu saya.” Dia juga berkata, “Terima kasih kepada penonton yang percaya dan menonton drama sehingga tamat.”

Akhir sekali, Joo Sang-wook memandang isterinya Cha Ye-ryun yang duduk di hadapan penonton dan menjerit, “Satu-satunya isteri saya, Cha Ye-ryun, saya sayangkan awak!” dan mendapat tepukan ramai.

Jom semak senarai penuh pemenang

Grand Prize (Daesang)

Lee Seung Gi (The Law Cafe)
Joo Sang Wook (The King of Tears, Lee Bangwon)

Grand Actress Award

Park Jin Hee (The King of Tears, Lee Bangwon)
Ha Ji Won (Curtain Call)

Grand Actor Award

Kang Ha Neul (Curtain Call)
Doh Kyung Soo (Bad Prosecutor)

Excellence Award, Actress (Mini Series)

Kang Han Na (Bloody Heart)
Lee Hyeri (Moonshine)

Excellence Award, Actor (Mini Series)

Lee Joon (Bloody Heart)

Excellence Award, Actress (Serial Drama)

Park Ji Young (It’s Beautiful Now)
Lee Ha Na (Three Bold Siblings)

Excellence Award, Actor (Serial Drama)

Yoon Shi Yoon (It’s Beautiful Now)
Lim Ju Hwan (Three Bold Siblings)

Best Couple Award

Doh Kyung Soo and Lee Se Hee (Bad Prosecutor)
Kang Ha Neul and Ha Ji Won (Curtain Call)
Lee Seung Gi and Lee Se Young (The Law Cafe)
Kim Seung Soo and Kim So Eun (Three Bold Siblings)
Na In Woo and Seohyun (Jinxed at First)
Yoon Shi Yoon and Bae Da Bin (It’s Beautiful Now)
Lee Joon and Kang Han Na (Bloody Heart)

Popularity Award, Actress

Lee Se Hee (Bad Prosecutor)
Krystal (Crazy Love)

Popularity Award, Actor

Kang Ha Neul (Curtain Call)
Doh Kyung Soo (also known as D.O.) (Bad Prosecutor)

Excellence Award, Actress (Daily Drama)

Park Ha Na (Vengeance of the Bride)
Cha Ye Ryun (Gold Mask)

Excellence Award, Actor (Daily Drama)

Baek Sung Hyun (The Love in Your Eyes)
Yang Byung Yeol (Bravo, My Life)

Best Supporting Actress Award

Park Ji Yeon (Bloody Heart)
Ye Ji Won (The King of Tears, Lee Bangwon)

Best Supporting Actor Award

Heo Sung Tae (Bloody Heart)
Sung Dong Il (Curtain Call)

Best Actor/Actress Award (Drama Special/TV Cinema)

Cha Hak Yeon (also known as N) (Stain)
Shin Eun Soo (Nineteen Otters)

Best New Actress Award

Kang Mina (Moonshine)
Seohyun (Jinxed at First)
Jung Ji So (Curtain Call)

Best New Actor Award

Byeon Woo Seok (Moonshine)
Lee You Jin (Three Bold Siblings)
Chae Jong Hyeop (Love All Play)

Best Young Actor/Actress Award

Jeong Min Jun (Gold Mask)
Yoon Chae Na (Love Twist)

Tahniah kepada semua pemenang!

Sumber : 1

loading...