[Review] “Blood Free” misteri yang mencengkam dan penuh konspirasi disebalik penemuan daging tiruan

“Blood Free,” merupakan siri terbaru Disney+ Hotstar dengan 10 bahagian yang membawa tema thriller dengan suntikan elimen sains dan konspirasi politik. Drama ini cukup menarik dan penuh ketegangan, disamping dengan kehadiran pelakon hebat dan berbakat Korea.

Berlatarkan dalam masa terdekat, “Blood Free” mengikuti kisah Yoon Ja-yu, (Han Hyo Joo), ketua pegawai eksekutif sebuah perusahaan kejuruteraan biologi terhebat bernama BF Group yang mempunyai matlamat utama untuk mencipta daging tiruan. Misi besar ini dijalankan untuk menghentikan penggunaan daging haiwan oleh manusia selama berjuta-juta tahun.

Syarikat itu kemudiannya menjalankan pelbagai model penyelidikan dan eksperimen selama bertahun-tahun. Eksperimen ini dibantu oleh ahli fisiologi bernama On San (Lee Moo Saeng). Sehingga akhirnya Kumpulan BF berjaya mencipta daging tiruan untuk pengeluaran besar-besaran. Produk ini serta-merta menguasai pasaran sehingga BF Group mendapat keuntungan berlipat kali ganda. Bagaimanapun, kejayaan ini mencetuskan syak wasangka dalam dan luar syarikat. Mereka ini mula meragui jalan dan strategi Yun Ja-yu dalam mencapai kejayaan.

Ja -yu sentiasa berdepan dengan serangan yang dilancarkan oleh pelbagai individu, termasuk pekerja pertanian — disebabkan perkembangan daging yang ditanam di makmal, makanan laut dan bulu sintetik. Selepas serangan yang gagal di mana seorang petani membunuh diri dan terjun di atas keretanya, Ja-yu mengupah seorang pengawal peribadi bernama Woo Chae-woon (Ju Ji Hoon) untuk melindunginya.

Woo Chae-woon merupakan bekas tentera elit yang mengalami kemurungan akibat serangan pengganas pada suatu ketika yang lalu. Tindakan pengganas tersebut telah menyebabkan rakan-rakannya meninggal dunia dan Presiden Korea menjadi cacat. Dia kemudiannya mempunyai cita-cita untuk menghabiskan sisa hidupnya menjejak mereka yang bertanggungjawab dalam serangan itu. Chae-woon mula mencari pelbagai petunjuk, terutamanya selepas menyoal siasat mangsa yang terselamat. Petunjuk itu ternyata berkaitan dengan syarikat BF Group. Chae-woon juga semakin curiga kerana keuntungan BF Group melambung tinggi sejak serangan itu.

Seiring masa, peristiwa buruk kemudian berlaku apabila syarikat Ja-yu tiba-tiba menjadi mangsa organisasi penggodam perisian tebusan yang dipanggil “Citizen X,” yang menuntut 80 bilion won ($58 juta) daripada BF sebagai balasan untuk menyahsulit fail syarikat.

Drama bersiri ini merupakan karya pertama di Korea yang membincangkan mengenai topik daging yang dihasilkan menerusi kejuruteraan biologi dan genetik. Namun begitu, “Blood Free” lebih memfokuskan pada merungkai kisah manusia dan proses menyelesaikan misteri yang menyelubungi identiti pelaku yang bertanggungjawab menggodam syarikat itu.

Walau bagaimanapun, naskhah yang dikarang oleh penulis lakon layar yang memenangi anugerah Lee Soo-yeon — yang sebelum ini menskrip drama thriller popular tvN “Stranger,” pemenang anugerah lakon layar terbaik dalam kategori televisyen di Anugerah Seni Baeksang ke-54 — ” Blood Free,” boleh dikatakan sebuah siri misteri yang mencengkam yang membuatkan penonton sentiasa tertanya-tanya tentang identiti antagonis utama siri itu.

Persembahan luar biasa Han Hyo Joo yang menjadi protagonis utama dan sentiasa menjadi mangsa sepanjang siri ini mencuri tumpuan ramai. Wataknya sebagai CEO penuh dengan teka-teki, kerana karakter Ja-yu sukar untuk dilabel samada seseorang yang boleh dipercayai atau Ja-yu memang baik orangnya.

Walaupun pada zahirnya Ja-yu menunjukkan bahawa dia seorang yang kuat, pergolakan dan ketidakpastian dalamannya dapat dilihat melalui bahasa badannya. Dengan mata yang ekspresif dan kehadirannya sebagai CEO, dia akan membawa anda ke dalam ketegangan situasi.

Rentetan aksi Ju Ji Hoon sebagai Woo Chae-woon juga menarik perhatian. Ketika Chae-woon menjalani ujian temuduga sebagai pengawal peribadi CEO Yun Ja-yu, di saat dia menggunakan set VR untuk bertanding dengan lawan maya, sangat menakjubkan. Ujian VR, yang terdiri daripada beberapa pusingan berbeza seperti memandu dan bertanding, membuatkan penonton tertanya-tanya sama ada teknologi ini benar-benar akan dikomersialkan untuk digunakan dalam masa terdekat.

Perwatakan Woo Chae-woon, seorang bekas tentera yang bertukar menjadi pengawal peribadi menunjukkan sikap tabah dan disiplin. Chae-woon mempamerkan dirinya telah melalui banyak perkara dan akan melakukan apa sahaja untuk memastikan dirinya selamat. Wataknya mempunyai banyak lapisan kerumitan yang berkait-rapat dengan masa lalunya, tetapi dia berjaya mengawal personalitinya agar sisi lemah itu tidak dipertunjukkan kepada ramai.

Ju Ji Hoon dan Han Hyo Joo dilihat saling melengkapi dan keserasian mereka terserlah di situ. Kesungguhan mereka dan cara mereka membuat keputusan untuk mencapai matlamat utama mereka secara bersama akan menarik untuk dilihat. Lagipun, tiada apa yang dapat menandingi sinergi menawan antara dua pelakon berbakat ini.

Dua lagi watak yang menonjol ialah Lee Hee Joon sebagai Seonu Jae, perdana menteri Korea Selatan, dan Lee Moo Saeng sebagai On San, yang merupakan ahli fisiologi dan ahli pengasas BF Group. Watak mereka dalam “Blood Free” sebenarnya tidak boleh dipandang remeh. Peranan yang mereka wujudkan nampaknya mempunyai kepentingan dalam naratif yang berlaku dalam episod yang akan datang.

Menyentuh soal grafik, “Blood Free” dilihat melabur besar untuk menjadikan gambaran yang dipertontonkan seolah menjadi nyata. Pada episode pertama ketika Ja-yu sedang memberikan ucapan,  dia menggunakan hologram untuk menggambarkan pembunuhan haiwan untuk dimakan, juga secara visual menakjubkan.

Dua episod pertama “Blood Free” kini tersedia di Disney+ Hotstar. Dua lagi episod akan dikeluarkan pada hari Rabu, 17 April.  Jangan lupa untuk strim “Blood Free” hanya di Disney+ Hotstar. Jom tonton trailer rasmi “Blood Free”

loading...