Filem “Decision to Leave” berjaya tembusi senarai pendek untuk Oscar 2023

“Decision to Leave” telah menempatkannya filem itu dalam senarai pendek untuk Filem Cereka Antarabangsa di Academy Awards  ke-95!

Pada 21 Disember waktu tempatan, Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) telah mengeluarkan senarai pendek Oscar 2023 mereka untuk 10 kategori berbeza, termasuk Documentary Feature, International Feature, Documentary Short Subject, Makeup and Hairstyling, Original Score, Original Song, Animated Short, Live-Action Short, Sound, dan Visual Effects.

Di antara semua filem antarabangsa yang dihantar oleh 92 negara berbeza, senarai pendek itu menampilkan 15 filem, termasuk “Decision to Leave” karya Park Chan Wook yang dibintangi Tang Wei dan Park Hae Il. “Decision to Leave” telah membuat senarai pendek bersama “Close” (Belgium), “Return to Seoul”(Cambodia), “All Quiet on the Western Front” (Jerman), “Cairo Conspiracy,” (Sweden) dan banyak lagi.

Daripada setiap senarai pendek, lima calon terakhir akan diumumkan secara rasmi pada 24 Januari, bersama-sama calon untuk kategori yang selebihnya.

Academy Awards Anugerah ke-95 akan diadakan pada 12 Mac 2023 di Teater Dolby di Hollywood.

loading...