5 Fakta Menarik Yang Mungkin Anda Tidak Tahu Mengenai Money Heist: Korea — Joint Economic Area

Siri rompakan baharu Korea telah mencuri hati penonton di seluruh dunia, dengan Money Heist: Korea — Join Economic telah mengungguli carta 10 Teratas Global Bukan Bahasa Inggeris minggu lalu. Imaginasi semula siri mega hit Sepanyol La Casa de Papel, yang menawarkan pandangan baru mengenai ahli strategi rompakan genius dan krew pencuri dengan bakat Korea, selain merupakan siri diposisi #1 di Korea Selatan, Indonesia, Vietnam, Malaysia dan Thailand .

Siri ini memaparkan kisah sekumpulan perompak di bawah arahan seorang pemimpin bernama Profesor yang merancang untuk melakukan rompakan terbesar dalam sejarah, dari bangunan percetakan wang penyatuan Korea.

Diarahkan oleh Kim Hong Sun, ditulis oleh Ryu Yong Jae dan dibintangi oleh pelakon terkenal seperti Jun Jong Seo, Park Hae Soo, Yoo Ji Tae, Kim Yunjin, dan Kim Seung O, ini antara beberapa fakta menarik di sebalik tabir Money Heist Korea – Joint Economic Area.

1. Pembentukan Kawasan Ekonomi Bersama

Imej Ihsan Netflix

La Casa de Papel yang asli terkenal dengan jalan cerita yang mendebarkan sehingga membuatkan penonton tiada masa untuk menarik nafas lega. Untuk remake siri ini, kisahnya berlatarkan semenanjung Korea yang dibahagikan selepas pembebasan pada tahun 1945  dan tidak lama lagi akan disatukan pada tahun 2026. Kedua-dua Korea Selatan dan Utara mewujudkan ‘Kawasan Ekonomi Bersama’, iaitu zon demilitarisasi yang menjamin perjalanan percuma dan aktiviti ekonomi, selain Unified Korea Mint (UKM) untuk menghasilkan mata wang bersatu.

“Sebagai peminat tegar siri Sepanyol asal, saya berasa tertarik untuk menceritakan kisah bersemangat ini dalam konteks Korea”, kata Penulis Ryu Yong-jae. Pengarah Kim Hong-sun menambah, “Dengan fenomena K-drama global, peminat akan teruja untuk mengetahui tentang naratif tambahan Semenanjung Korea”.

Pasukan petugas bersama, yang dikuasakan oleh Utara dan Selatan, bergelut untuk melihat mata ke mata kerana mereka mempunyai keyakinan yang berbeza, di samping mengawal tebusan. Permainan minda yang sengit berlaku antara pencuri kelas atas dengan rancangan berani untuk mencuri empat trilion won daripada Unified Korean Mint (UKM).

2. Topeng Tradisional Korea, Hahoe

Imej Ihsan Netflix

Siri ini bukan sahaja menarik perhatian kerana menjadi Korea yang unik dalam latarnya, selain pengaruh budaya Korea melangkaui batasan ceritanya. Visual siri ini juga padat dengan ciri dan simbolisme Korea, yang membawa identiti baharu kepada new remake.

Topeng Dali yang ikonik telah ditukar kepada topeng tradisional Korea, Hahoe yang mana ramai pelakonnya telah menunjukkan sebagai konsep kegemaran mereka dalam siri ini. Park Hae-soo, yang memainkan watak Berlin, telah menggelar topeng Hahoe sebagai “simbol ironi dan pemberontakan terhadap kelas atasan yang tidak adil”, yang meringkaskan dengan sempurna niat di sebalik rompakan krew money heist.

Topeng Hahoe, seperti yang dijelaskan oleh Pengarah Kim Hong-sun, mempunyai sifat jenaka kerana ia mempunyai senyuman yang kelihatan mengerikan pada wajah seperti badut berbibir merah. Pengarah artistik Seo Sung-kyung bereksperimen dengan model berbeza menggunakan pelbagai bahan termasuk plastik, kromium, keluli dan getah, dan akhirnya menukar warna coklat kayu hangat topeng Dali asal kepada kemasan putih berkilat dengan kening hitam.

3. Dalaman Unified Korea Mint (UKM)

 Imej Ihsan Netflix

Bangunan Korea Unified Mint dan persekitarannya juga telah direka bentuk dengan mengambil kira elemen Korea. Bahagian dalam Mint diadaptasi dari seni bina rumah tradisional Korea Hanok, di mana halamannya dilengkapi dengan pokok pain dan batu terletak di tengah bersama dinding yang dihiasi dengan lukisan.

Memandangkan penggambaran cerita itu berlaku dalam ruang yang terhad, pengarah Kim Hong-sun menambah kedalaman pada penceritaan visualnya dengan menggunakan arah pencahayaan dan warna untuk menggambarkan insiden yang berlaku pada masa yang sama. Dengan ini, Mint direka untuk menampung pelbagai perubahan cahaya termasuk siling, halaman dan penggunaan batu bata unjuran.

4.  Wang Tunai Yang Lumayan

Imej Ihsan Netflix

Dengan penyatuan semula kedua-dua Korea, ia turut hadir dengan siri mata wang bersatu baharu sebagai asas untuk kesatuan baharu. Ini merupakan satu-satunya objektif bagi la banda untuk mencuri empat trilion won. Mata wang bersatu yang digunakan dalam siri ini menampilkan potret tokoh sejarah termasuk aktivis kemerdekaan Korea Yoo Gwan-soon dan Ahn Jung-geun, wira sejarah moden dan kontemporari kedua-dua Korea.

5. Money Heist Diilhamkan oleh Malaysia?

Imej Ihsan Netflix

Detektif Hamdahn a.k.a. Abe Dahn a.k.a. Luqman Podolski kembali dalam satu lagi episod D’Netflix Report dengan teori serba baharu — bolehkah Money Heist yang paling terkenal diilhamkan oleh kes groundbreaking… di Malaysia? Betul! Pada tahun 1990-an, terdapat satu kumpulan di Malaysia bernama Geng Mamak, telah mencuri jongkong emas yang bernilai 12 juta ringgit.

Apatah lagi persamaan nama anak kapal Profesor yang dinamakan sempena bandar terkenal. Rakyat Malaysia sudah lama melakukan perkara ini, tetapi bukannya menamakan orang dengan nama bandar, kita menamakan bandar dengan nama orang. Kita ambil contoh seperti Iskandar Puteri di Johor atau Gohtong Jaya sebagai penghormatan kepada Lim Gohtong di Bentong. Lihat sama ada kita betul dan tonton #DONECLAIM di Instagram, Facebook, or Twitter.

Money Heist: Korea – Joint Economic Area bahagian pertama kini boleh di strim menerusi platforn  Netflix. 

loading...