Big Bang, 4 tahun kemudian, masih seperti dulu; ‘Still Life’ tetap buatkan pendengar berendam air mata

Akhirnya, BIGBANG membuat ‘comeback’ dengan lagu terbaru berjudul, ‘Spring Summer Autumn Winter (Still Life)’.

Mereka tidak pernah berubah sejak empat tahun dulu, masih seperti dulu membuatkan pendengar berasa sentimental dengan lagu bernada melankolik.

Still Life, ialah sebuah lagu gubahan yang menceritakan keadaan bersama GDragon, TOP, Taeyang, dan Daesang pada suatu ketika dulu. Mereka berpisah pada musim bunga, luangkan masa empat musim sendirian sebelum bertaut semula di musim bunga untuk melihat kembali masa dulu. Ungkapan ‘Still Life’ itu sendiri menggambarkan ‘Masih ada masa hidup sebagai manusia ‘.

Dengan ‘vibe’ sentimental yang ditonjolkan, seperti lagu-lagu BigBang terdahulu, ‘Still Life’ tetap membuatkan pendengar berendam air mata. Paduan suara kuartet ini berjaya mengusik jiwa pendengar di tengah-tengah malam 5 April 2022 ketika kali pertama didendangkan.

Lagu ini secara tidak langsung berjaya menggegarkan carta muzik, menjadi kumpulan kpop pertama paling cepat berada di dalam top 10 carta Melon 24 jam untuk tempoh tiga jam saja. Malah, penangan hebat lagu ini juga tidak kurang juga berlaku di carta-carta muzik antarabangsa apabila meraih no.1 untuk Itunes di puluhan negara serata dunia dan menjadi lagu paling laris di China dengan jualannya kini sudah mencecah 1 juta unit sejak sistem terbaru, ‘Tiada lagi pembelian pukal’ dikuatkuasakan.

Ini merupakan ‘comeback’ mereka sejak empat tahun lalu tanpa Seungri sebagai ahli kelima dan juga mungkin yang terakhir daripada mereka apabila TOP pernah menyuarakan hasrat untuk mengundurkan diri daripada BigBang sebelum ini.

Sumber: sedaily, OSEN

loading...