Persembahan ‘Butter’ BTS diiktiraf terbaik untuk Anugerah Grammy pada tahun ini

Walaupun tidak membawa sebarang trofi kemenangan, BTS tetap bersemadi di hati peminat mereka dengan persembahan lagu ‘Butter’ yang cukup memukau mata memandang dan penuh dramatik di anugerah Grammy ke-64 yang berlangsung pada 4 Mac 2022 tadi.

Bermula dengan Seokjin yang menekan sesuatu pada mesin dan Jungkook yang menuruni ke bawah dengan menggunakan kabel, ahli-ahli BTS yang lain pula dilihat duduk bersebelahan dengan hadirin majlis masing-masing. Taehyung kemudiannya membisikkan sesuatu pada Olivia Rodrigo sebelum penyanyi itu terkejut apabila mengamati kepingan kad. Kesemua ahli BTS seterusnya beraksi di atas pentas bersama-sama sebaik saja irama lagu ‘Butter’ dimainkan.

Persembahan yang penuh istimewa daripada BTS itu dikenangi antara persembahan terbaik dalam kalangan mana-mana artis di majlis Grammy pada malam itu. Menurut Billboard, BTS mempergunakan lirik ‘perisik jenayah’ untuk mengterjemahkan maksud lagu ‘Butter’ sebenar dengan persembahan yang mirip seakan-akan James Bond beraksi.

 

“Mudah saja macam mentega. BTS mengambil lirik ‘perisik jenayah’ ke tahap baru dengan membuat persembahan ala-ala perisik 007. Jin, Jimin, V, RM, J-Hope, Suga dan Jungkook tetap bersahaja menari walaupun perlu mengelak daripada panahan laser berlampu neon yang diajukan ke arah mereka dan akhirnya menukarkan ke seluruh pentas Grammy menjadi pusat ejen rahsia. Ini membuktikan kreativiti mereka senada dengan bakal muzikal yang dimiliki mereka,” kata editor majalah itu seperti yang dipetik.

Justeru, persembahan BTS berikut  diiktiraf no.1, yakni yang terbaik sekali mengatasi persembahan ‘Free’ John Legend dan persembahan duet Lil Nas X dan Jack Narrow pada malam anugerah Grammy tersebut.

Sementara itu, selesai saja Grammy, BTS akan menyusuli dengan konsert jelajah di Las Vegas pada 8 dan 9 April nanti.

Sumber: Billboard

loading...