[REVIEW]Penuh mencengkam, “Uncle Samsik” meneroka sejarah kemelut politik lampau Korea

“Uncle Samsik” yang kini sedang bersiaran di Disney+ Hotstar pada penulis adalah sebuah drama yang cukup menarik. Selain daripada dibintangi oleh ramai pelakon berbakat, ia turut menampilkan plot cerita yang dibina dengan kemas dan sekaligus berjaya membawa penonton turut meneroka peristiwa pada ketika itu. Pada sesiapa yang tidak meminati genre politik dan sejarah, drama ini mungkin sedikit mencabar bagi anda. Ini juga merupakan drama pertama Song Kang-ho yang rata-rata dinantikan ramai.

Secara umumnya “Uncle Samsik” meneroka landskap politik Korea yang sibuk di mana dunia dipenuhi dengan kuasa, tipu daya dan cita-cita. “Uncle Samsik” meneroka kisah muslihat politik yang tegang, melalui perspektif Uncle Samsik, lakonan Song Kang-ho.

Sinopsis

Berlatarkan Korea pada tahun 1960-an, siri ini mengisahkan Uncle Samsik, seorang lelaki bercita-cita tinggi yang memanipulasi sistem dan pemain utamanya untuk kebaikan negara. Selepas bekerja dengan dan untuk ramai orang selama bertahun-tahun, Uncle Samsik meminati Kim San (lakonan Byun Yo Han), seorang idealis yang mahukan negaranya menjadi sebuah negara perindustrian dan membawa kemakmuran peringkat Amerika kepada rakyat Korea.

Selepas mengumumkan rancangannya (Cadangan Pembinaan Semula Negara yang direka sendiri), Kim San didatangi oleh Park Doo-chill (dilakonkan oleh Song Kang-ho), yang menawarkan diri untuk membantunya mencapai rancangannya. Dalam siri itu, Park Do-chill lebih dikenali dengan nama panggilannya, Uncle Samsik. Hubungan antara Uncle Samsik dan Kim San menjadi tarikan utama drama ini. Mereka menguatkan satu sama lain dan menjalani impian mereka di tengah-tengah keadaan yang sukar.

Uncle Samsik

Dalam siri “Uncle Samsik,” Park Doo-chill digambarkan seorang tokoh licik dan berpengaruh yang mahir mengharungi persimpangan yang penuh cabaran antara dunia jenayah dan landskap politik. Dikenali dengan nama panggilannya Samsik yang bermaksud “tiga kali makan sehari,” ia merujuk kepada usahanya semasa perang untuk memberi makan kepada mereka yang kelaparan. Doo-chill ialah watak moral yang rumit dan disayangi kerana dia memastikan tiada siapa yang kelaparan di bawah pengawasannya.

Lima episod pertama “Uncle Samsik” benar-benar sebuah perjalanan yang cukup mendebarkan! Walaupun dua episod pertama agak perlahan yang mungkin disebabkan pengenalan watak-watak dan pembangunan plot, ia meletakkan asas kukuh yang membuatkan anda terpikat dan melekat. Bermula episod tiga dan seterusnya, siri ini berjalan lancar apabila Uncle Samsik menyasarkan Kim San dan akhirnya penonton dapat melihat sekilas pandang tentang permainan bapa saudaranya.

Walaupun siri ini menggunakan teknik penceritaan masa lalu dan masa kini yang klasik, peralihan antara garis masa berjalan dengan lancar dan baik untuk menerangkan motif watak secara mendalam. Walaupun unsur-unsur garis masa ini berpotensi untuk mengelirukan sesetengah penonton, bagaimanapun, plot utama yang jelas dan menarik, yang menghubungkan semua peristiwa dan watak bersama-sama, membolehkan penonton menonton siri ini tanpa berdepan dengan pelbagai kesukaran.

Pada pendapat penulis, set pengambaran dibuat dengan penuh teliti. Ditambah dari segi pemilihan pakaian, penampilan, gaya rambut, gaya berkomunikasi dan muzik latar pasukan produksi agak berjaya mencipta semula Korea Selatan ditahun 1960-an serta berjaya membawa penonton meneroka bersama dalam siri ini.

Satu lagi aspek penting dalam siri “Uncle Samsik” adalah persembahan para pelakon. Ini yang membuatkan penonton terpaku dan terpikat dengan siri tersebut.

Song Kang-ho boleh dikatakan sebagai aset utama siri ini. Karakternya boleh dirasakan sangat serius, sukar diramal, bersifat pelindung dan kadangkala berbahaya. Dia akan melakukan apa sahaja untuk melindungi orang-orang di bawahnya. Penonton dapat melihat kemahiran Song Kang-ho menggambarkan watak dari pelbagai sisi yang bijak dan strategik dari segi politik, tetapi pada masa yang sama juga agak lucu. Pesonanya akan membuatkan penonton jatuh cinta dengan wataknya.

Byun Yo-han berjaya menggambarkan proses transformasi Kim San secara beransur-ansur daripada seorang pegawai kerajaan yang baik hati kepada seorang ahli politik yang bercita-cita tinggi. Dia juga berjaya mencuri perhatian penonton kali dia muncul di skrin sebagai Kim San.

Antara persembahan lain yang menonjol adalah menerusi watak ahli parlimen yang penuh konflik, Kang Seong-min lakonan Lee Kyu-hyung. Selain menggambarkan seorang ahli politik yang berhati dingin yang mampu menghapuskan mereka yang menghalangnya, Lee Kyu-hyung juga dengan yakin menggambarkan seorang pemuda yang berhati tisu yang dihantui trauma, kebimbangan, dan rasa bersalah akibat penglibatannya dalam beberapa siri pembunuhan.

Antara lain yang menarik mengenai siri ini adalah, ia kaya dengan kiasan yang kebanyakannya akan menarik perhatian orang Korea dan mereka yang mahir dalam sejarah Korea.

Antaranya Kim San telah bekerja selama bertahun-tahun dalam rancangan pembangunan semula negara yang bercita-cita tinggi tetapi masih bergelut untuk mendapatkan perhatian menteri, kerana ketika itu mereka lebih prihatin dengan kempen pemilihan semula Presiden Rhee Syngman.

Siri ini juga dengan kreatif menggunakan metafora makanan, seperti pizza, untuk melambangkan pengaruh Amerika dan impian, menghubungkan pandangan dunia oportunistik Samsik dengan idealisme Kim San. Adegan imbas kembali ke tahun 1960-an, selepas rampasan kuasa, menambah lapisan reflektif pada siri ini, merenung kuasa yang membentuk nasib individu dan politik negara.

Bagi sesiapa yang gemarkan drama politik dan sejarah yang mencengkam, “Uncle Samsik” akan menjadi tontonan yang mendebarkan. Jika sebaliknya, penulis berpendapat anda perlu beri peluang kepada Uncle Samsik dan rakan-rakan kerana mereka pasti akan mencuri perhatian anda. “Uncle Samsik” tersedia untuk penstriman di Disney+ Hotstar. Dua episod baharu akan dikeluarkan setiap hari Rabu.

loading...