Lee Seung Gi rupanya tidak pernah menerima bayaran lagu dari Hook Entertainment selama 18 tahun

Siapa sangka pelakon dan penyanyi popular Lee Seung Gi juga mangsa ketamakan agensi sendiri.

Media Korea Selatan, Dispatch telah mendedahkan hasil siasatan mengenai konflik yang melanda Lee Seung Gi apabila dia menerima 0 won atas pembayaran muzik dan menjadi hamba kepada Hook Entertainment selama 18 tahun.

Menurut laporan media tersebut, Lee Seung Gi tidak pernah menerima sebarang bayaran atau keuntungan daripada agensi itu biarpun selepas mengeluarkan 137 lagu selama 18 tahun.

Terdahulu, Lee Seung Gi telah dilaporkan meminta Hook Entertainment untuk menyediakan dokumen rasmi berkaitan bayaran yang diterimanya sepanjang bekerja bersama mereka. Namun agensi berkenaan menyatakan sedang menunggu dokumen daripada bahagian kewangan.

Lee Seung Gi menawan hati orang Korea melalui “Because You’re My Girl” pada tahun 2004. Dia kemudian mengukuhkan kedudukannya sebagai penyanyi solo terkemuka dengan lagunya “Delete”, memenangi anugerah Rookie of the Year di Anugerah Muzik Seoul, SBS Gayo Daejeon, dan MBC Gayo Daejejeon. Pada ketika itu, festival muzik SBS dan MBC masih lagi menyampaikan anugerah.

Lee Seung Gi menjual sekurang-kurangnya 100,000 salinan tiga album penuh pertamanya, yang dikeluarkan pada 2004, 2006, dan 2007. Dia juga mengecap populariti apabila lagunya digunakan secara memuas dalam pasaran muzik seperti nada dering, nada panggilan dan muzik latar Cyworld

Walaupun Hook Entertainment mengumpul hasil daripada muzik Lee Seung Gi, dia bagaimanapun tidak menerima sebarang pembayaran. Sepanjang 18 tahun yang lalu, dia telah mengeluarkan sejumlah 137 lagu, tetapi hasil berkaitan muziknya kekal 0 won.

Berdasarkan penyelidikan Dispatch, penyata pembayaran bagi setiap saluran membuktikan bahawa Lee Seung Gi memperoleh keuntungan sebanyak ₩9.60 bilion KRW (kira-kira $7.16 juta USD) dari Oktober 2009 hingga September 2022.

Bagaimanapun, kebimbangan timbul apabila rekod dari Jun 2004 hingga Ogos 2009 hilang daripada kenyataan itu. Ini menyebabkan lelaki itu tidak dapat melihat keuntungan yang diterima sepanjang tempoh berkenaan walaupun pelbagai lagu hit dilancarkan seperti “Because You’re My Woman” (2004), “Delete” (2004), “Please” (2006), “Hard To Say” (2006), “I’ll Give You All” (2007), “Let’s Go On A Vacation” (2007) dan “Will You Marry Me” (2009).

Dispatch juga turut berkongsi mesej yang dihantar oleh kakitangan pasukan perniagaan di Hook Entertainment kepada Lee Seung Gi pada 29 Januari 2001 di mana pendapatan album “The Ordinary Man” dan “The Project”. Khabarnya, Hook Entertainment telah memperoleh keuntungan sebanyak ₩33.6 juta KRW (kira-kira $25,100 USD)

Dalam pada itu, Lee Seung Gi turut berbual dengan seorang senior dalam industri muzik. Perbualan mereka adalah seperti berikut:

Lee Seung Gi : Hyung, saya rasa saya juga menjana wang daripada jualan digital. Walaupun selepas tolak yuran pengeluaran ₩200 juta KRW (kira-kira $149,000 USD), saya memperoleh ₩33.6 juta KRW (kira-kira $25,100 USD).

Senior : Apa yang awak cakap ni? Berapa banyak bayaran hak cipta yang awak dapat? Awak kan menjana wang dengan banyak. Apakah awak tidak terima bayaran?

Lee Seung Gi : Saya tidak dapat. Mereka kata saya penyanyi ‘minus’ (penyanyi yang tak bawa keuntungan).

Senior : Apakah terma dan syarat kontrak awak dengan Hook? Mengapa masih belum dibayar?

Menurut dokumen yang diperoleh Dispatch, ketika Lee Seung Gi menandatangani kontrak sulungnya pada 2004, dinyatakan bahawa dia akan menerima keuntungan sebanyak 40 peratus, manakala baki 60 peratus akan disalurkan ke Hook Entertainment.

Kemudian, pada 2009 perjanjian itu berubah kepada 60 peratus untuk Seung Gi dan 40 peratus untuk Agensi. Akhirnya, terdapat satu lagi perubahan pada 2017, di mana 70 peratus untuk Seung Gi dan 30 peratus untuk Hook Entertainment.

Mengikut syarat kontrak Lee Seung Gi dengan Hook Entertainment, 60% daripada jualan dari 2009-2016 dan 70% daripada jualan dari 2017 hingga 2022 harus diberikan kepada Lee Seung Gi. Ini berjumlah ₩5.80 bilion KRW (kira-kira $4.33 juta USD) tidak termasuk lima tahun yang hilang.

 

Lebih menyedihkan hati apabila agensinya dan kakitangan yang bekerja di situ turut ‘memanipulasi’ syak wasangka Lee Seung Gi dengan mengatakan peminatnya tidak membeli album tersebut sehingga tidak ada keuntungan. Manakala ada yang memberitahu kepada pengurus Lee Seung Gi, supaya ambil jalan yang terbaik dan jimatkan perbelanjaan. Sudah-sudahlah keluarkan wang untuknya.

CEO Hook Entertainment, Kwon Jin Young malah mengarahkan pengurus Lee Seung Gi untuk memastikan dia tidak menggunakan kad syarikat untuk makan semasa dia keluar mengikut jadual.

Ketua Pegawai Eksekutif Hook Entertainment Kwon Jin Young malah mengarahkan pengurus Lee Seung Gi untuk memastikan dia tidak menggunakan kad syarikat untuk makanan semasa dia keluar mengikut jadual.


Pengurus Lee Seung Gi: Melaporkan diri ke tempat kerja. Sebaik sahaja saya keadaan selamat ditingkat 4, kami akan meneruskan seperti dijadualnya.

Pengurus Lee Seung Gi: Kami telah tiba di lokasi penggambaran Seung Gi berhampiran Stesen Samsung. Dia akan memulakan penggambaran selepas bersiap.

Pengurus Lee Seung Gi: 24,000 won telah dibelanjakan untuk sarapan pagi untuk pasukan Seung Gi.

Pengurus Lee Seung Gi: 52,000 won telah dibelanjakan untuk makan tengah hari Seung Gi dan kakitangannya.

CEO Kwon Jin Young: Kereta itu telah dibasuh semalam, kita tidak boleh berbuat apa-apa lagi.

CEO Kwon Jin Young: Banyak sangat belanja, Lee Seung Gi juga perlu menggunakan wangnya sendiri untuk makan.

CEO Kwon Jin Young: Lee Seung Gi harus menggunakan wangnya sendiri untuk satu hidangan sehari.

CEO Kwon Jin Young: Jika had kad melebihi, anda tidak boleh menggunakannya lagi.

CEO Kwon Jin Young: Lebih baik anda lakukan ini dengan betul.

CEO Kwon Jin Young: Ini amaran terakhir anda.

Pengurus Lee Seung Gi: Faham, CEO

Selepas pendedahan ini, Lee Seung Gi dilihat tidak berdiam diri dan menghantar mesej kepada CEO Hook Entertainment, Kwon Jin Young pada 17 November lalu biarpun CEO itu sangat marah akan dirinya kerana meminta pensijilan kandungan yang berkaitan dengan muziknya dan berkata bahawa dia akan mempertaruhkan nama dan nyawanya untuk menamatkan kerjaya Lee Seung Gi tanpa gagal. Berikut adalah mesej yang dihantar Lee Seung Gi itu:

Sudah setahun, tetapi anda masih tidak menjawab permintaan saya berkenaan penyata pembayaran. Saya bekerja keras dari pelajar sekolah menengah berumur 18 tahun sehingga kini saya sudah berumur 37 tahun. Saya telah dimarahi dan bertahan. Saya hanya mahu bercakap dengan anda melalui peguam mulai sekarang. Sila faham. Saya berusaha keras untuk Hook Entertainment dan saya tidak mahu perkara ini menjadi lebih teruk. Sila hubungi saya melalui peguam sekarang.

Mungkin trauma dengan perilaku agensi terdahulu terhadapnya, Lee Seung Gi kini telah menubuhkan agensinya sendiri iaitu Human Made.

Sumber : 1 | 2 | 3

loading...