12 drama Korea terbaru akan bersiaran sepanjang Oktober ini

 

Well, sepanjang Oktober ini, ada 12 lagi drama Korea terbaru menanti untuk tontonan korang. So, let’s check it out the list.

1. The Love In Your Eyes (Drama Panjang)

  • Tarikh Tayangan: 3 Oktober 2022
  • Penyiar: KBS
  • Barisan Pelakon: Baek Sung Hyun, Bae Noo Ri, Choi Yoon Ra, Jung Soo Hwan

Drama ini akan memfokuskan kepada pengembaraan seorang ibu tunggal dalam mencari cinta barunya. Uniknya, dia menemui cinta baru ini di restoran sup tulang lembu tradisional.

Restoran ini telah lama wujud, kira-kira 30 tahun. Selain itu, drama ini juga akan memaparkan kisah keluarga yang lain.

2. Cheer Up

  • Tarikh Tayangan: 3 Oktober 2022
  • Penyiar: SBS
  • Barisan Pelakon: Han Ji Hyun, Bae In Hyuk, Kim Hyun Jin, Jang Kyu Ri, Lee Eun Saem, Yang Dong Geun

“Cheer Up” merupakan sebuah drama komedi romantik yang berpusat pada skuad sorak kolej yang dikenali sebagai Theia yang pernah terkenal. Namun kini zaman kegemilangannya telah berlalu. Drama ini akan mengisahkan suka duka dan persahabatan sekumpulan pelajar kolej yang menyertai skuad Theia yang kini semakin hilang taringnya.

Han Ji Hyun akan berperanan sebagai Do Hae Yi, ahli baru skuad sorak Universiti Yeonhee, Theia, yang mempunyai personaliti ceria walaupun menghadapi keadaan sukar di rumah. Bae In Hyuk akan melakonkan watak kapten Theia yang sering disalah ertikan, Park Jung Woo, seorang yang romantik, manakala Kim Hyun Jin akan memainkan watak ahli skuad sorak baru Jin Seon Ho, seorang pelajar kaya dan kacak.

3. Bad Prosecutor

  • Tarikh Tayangan: 5 Oktober 2022
  • Penyiar: KBS
  • Barisan Pelakon: Lee Se Hee, Do Kyung Soo, Ha Joon

“Bad Prosecutor” ialah kisah tentang seorang pendakwa bernama Jin Jung (D.O. EXO) yang bersenjatakan perangai buruk dan kenakalan. Dia meruntuhkan tempat-tempat suci yang diciptakan oleh kekayaan dan kuasa, dan dia juga menjatuhkan orang-orang yang tamak yang tinggal di tempat-tempat suci itu. Jin Jung menggunakan kaedah bijaksana serta berbanding kaedah konvensional, helah terhadap prosedur standard, dan kenakalan atas keikhlasan untuk menghalang pihak berkuasa yang korup daripada menjejaskan masyarakat. Dengan rasa keadilan yang menyegarkan, drama ini akan membuatkan penonton melupakan realiti yang mengecewakan.

4. Love Is For Suckers / Love That Will Freeze to Death

  • Tarikh Tayangan: 5 Oktober 2022
  • Penyiar: ENA
  • Barisan Pelakon: Lee Da Hee, Choi Siwon

“Love is for Suckers” mengisahkan perjuangan percintaan Goo Yeo Reum dan Park Jae Hoon. Kedua-duanya berkawan rapat selama lebih 20 tahun, dan mula memendam perasaan romantis antara satu sama lain selepas secara tidak sengaja bertemu sebagai penerbit dan pelakon rancangan temu janji.

Lee Da Hee akan membawakan watak sebagai Goo Yeo Reum, PD rancangan pelbagai dalam tahun ke-10 kerjayanya. Di sebalik usaha kerasnya, semua program yang dia sertai akhirnya tidak berjaya. Choi Siwon akan membawakan watak Park Jae Hoon, seorang pakar bedah plastik yang dianggap menganggur kerana gajinya yang tidak tetap. Dia telah kehilangan minat dalam pekerjaan dan cinta dan hanya berminat dengan temu janji biasa.

5. Glitch

 

  • Tarikh Tayangan: 7 Oktober 2022
  • Penyiar: Netflix
  • Barisan Pelakon: Jun Yeo Bin, Nana

“Glitch” ialah sebuah drama misteri tentang Hong Ji Hyo (Jeon Yeo Been), yang dapat melihat makhluk asing, dan Heo Bo Ra (Nana), yang sedang mencari makhluk asing, ketika mereka mencari keberadaan teman lelaki Hong Ji Hyo yang hilang tanpa jejak. Dipercayai kehilangan teman lelaki Hong Ji Hyo berkait rapat dengan kehadiran makhluk asing.

6. Bride Of The Typhoon / Vengeance Of The Bride (Drama Panjang)

  • Tarikh Tayangan: 10 Oktober 2022
  • Penyiar: KBS
  • Barisan Pelakon: Park Ha-na, Kang Ji-sub, Son Chang-Min, Park Yoon-jae & Oh Seung-ah

Drama “Vengeance of the Bride” memfokuskan pada seorang wanita yang akhirnya mengetahui kisah gelap keluarganya, dan memutuskan untuk menyusun misi membalas dendam dengan menjadi pengantin perempuan.

Eun Seo-yeon (Park Ha Na) menjadi menantu kepada musuhnya untuk membalas dendam. Seo-Yeon juga menjalankan perniagaan kosmetik dalam talian dan bekerja di salun solekan. Dia mendapati bahawa Kang Baek-San (Son Chang Min) adalah dalang di sebalik tragedi yang telah menimpa ibu bapanya. Oleh itu, untuk membalas dendam, dia mengahwini anaknya Kang Tae-Poong (Kang Ji Sub).

7. The Witch’s Game (Drama Panjang)

  • Tarikh Tayangan: 11 Oktober 2022
  • Penyiar: MBC
  • Barisan Pelakon: Jang Seo-hee, Oh Chang-seok, Kim Kyu-seon, Han Ji-wan, Lee Jung-gil & Yoon Mi-ra

Drama balas dendam MBC ini adalah tentang keibuan, cita-cita dan kebaikan yang memenangi kejahatan. Ia mengikuti dua orang ibu dan usaha mereka untuk melawan segala rintangan dan muncul sebagai pemenang ke atas kejahatan yang telah mengorbankan anak perempuan mereka.

8. Yonder / Beyond The Memory

  • Tarikh Tayangan: 14 Oktober 2022
  • Penyiar: TVING
  • Barisan Pelakon: Shin Ha Kyun, Han Ji Min, Lee Jung Eun

Berdasarkan karya asal yang berkisar tentang masa depan dan realiti maya, “Yonder” akan menceritakan kisah seorang lelaki yang menderita kerana tidak dapat melupakan isterinya yang meninggal dunia akibat kanser. Suatu hari, dia menerima surat dari mendiang isterinya dan memilih untuk bersatu semula dengan isterinya selepas meninggalkan tubuhnya.

Drama ini akan menggambarkan dunia di mana seseorang boleh hidup selama-lamanya tanpa kematian. Ia akan membuatkan penonton belajar tentang erti ingatan dan dilupakan, hidup dan mati kekal, dan kebahagiaan dan ketidakbahagiaan.

9. The Queen’s Umbrella

  • Tarikh Tayangan: 15 Oktober 2022
  • Penyiar: tvN
  • Barisan Pelakon: Kim Hye Soo, Moon Sang Min, Choi Won Young, Kim Hae Sook, Ok Ja Yun, Kang Chan Hee

Membawa genre sejarah dan komedi, drama “The Queen’s Umbrella” menyajikan kisah berbeza dengan mereka yang tinggal di istana.

“The Queen’s Umbrella” berpusat pada sistem pendidikan istana khas Dinasti Joseon. Drama ini akan mengikuti konflik di dalam istana kerana cuba menjadikan putera yang sesuai daripada lima puteranya yang bermasalah, yang tidak menyebabkan apa-apa selain sakit kepala bagi keluarga diraja. Kim Hye Soo akan membintangi drama itu sebagai permaisuri Im Hwa Ryung, isteri kepada seorang raja yang agung dan ibu kepada lima anak lelaki yang bermasalah.

Bagaimanapun, permaisuri bukanlah satu-satunya tokoh yang penting dan berdaya saing di istana. Terdapat juga ibu mertua Im Hwa Ryung, Ratu Balu (Kim Hae Sook), serta gundik Tae So Yong (Kim Ga Eun) dan Hwang Gwi In (Ok Ja Yeon).

10. May I Help You

  • Tarikh Tayangan: 19 Oktober 2022
  • Penyiar: MBC
  • Barisan Pelakon: Hye Ri, Lee Joon Young, Song Duk Ho, Han Dong Hee

“May I Help You” menceritakan kisah perniagaan pengebumian yang dikendalikan oleh Butler Kim dan Baek Dong Joo. Kedua-duanya membuka perniagaan dengan kos 100 won setiap tugas atau Ildangbaek.

Butler Kim (Lee Jun Young) akan menjalankan tugasnya untuk memenuhi kehendak si mati. Permintaan itu dibuat melalui pengarah pengebumian Baek Dong Joo (Hye Ri) yang boleh berkomunikasi dengan si mati.

Mereka kemudian akan menyampaikan kepada keluarga mengenai hajat si mati untuk direalisasikan.

11. Curtain Call : Trees Die on Their Feet

  • Tarikh Tayangan: 31 Oktober 2022
  • Penyiar: KBS
  • Barisan Pelakon: Kang Ha Neul, Ha Ji Won, Kwon Sang Woo

“Curtain Call: Trees Die on Their Feet” adalah sebuah drama kekeluargaan yang akan menceritakan kisah seorang wanita tua dari Korea Utara yang tidak mempunyai banyak masa lagi untuk hidup.

Dia kemudian bertemu dengan seorang pelakon teater yang bertindak sebagai cucunya untuk memenuhi hasrat terakhirnya.

Kang Ha Neul akan melakonkan watak Yoo Jae Heon, watak optimis yang dilimpahi dengan rasa cinta diri dan harga diri walaupun telah dibesarkan dalam keadaan yang sukar. Ha Ji Won akan memegang watak Park Se Yeon, pengurus besar Hotel Nakwon dan merupakan anak bongsu kepada pemilik hotel tersebut.

12. Shadow Detective

  • Tarikh Tayangan:  Oktober 2022
  • Penyiar: Disney+ Hotstar
  • Barisan Pelakon: Lee Seong Min, Jin Goo, Lee Hak Joo, Kyung Soo Jin,

Apabila seorang detektif yang mahir sedar dan mendapati dirinya dituduh secara palsu melakukan pembunuhan, dia akan ditekan untuk menyiasat semula kes lama siasatannya oleh pembunuh sebenar dalam Shadow Detective, sebuah siri Star Original yang akan datang secara eksklusif di Disney+ Hotstar Oktober ini.

Selepas kerjaya yang panjang dan berjaya dalam pasukan polis, detektif Taekrok sedang bersedia untuk bersara apabila pasangannya menghadapi masalah. Bergegas untuk menyelamatkannya, Taekrok tiba-tiba pengsan dan apabila tersedar dia mendapati bahawa dia telah dituduh melakukan pembunuhan yang tidak dilakukannya. Dalam tempoh pelarian, Taekrok dihubungi oleh pembunuh sebenar, seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya hanya sebagai “Kawan” dan diugut untuk menyiasat semula kes lamanya dengan harapan untuk membersihkan namanya. Dengan masa yang kian berjalan, adakah Taekrok dapat menyelesaikan kes terakhirnya sebelum terlambat?

Jadi, buat peminat drama Korea, jangan lepaskan peluang untuk menonton drama-drama terbaru ini. Bagaimanapun, setiap siaran drama ini tertakluk kepada sebarang perubahan daripada rangkaian penyiaran yang berkaitan. Penulis akan sentiasa kemaskini jika terdapat sebarang perubahan. Happy watching, guys! 

loading...