Pengarah MV “FOREVER 1” Girls’ Generation Mohon Maaf Susulan Tuduhan Plagiarisme

Pengarah Shin Hee Won dari MV “FOREVER 1” Girls Generation telah berkongsi permohonan maaf selepas tuduhan plagiarisme.

Pada 5 Ogos jam 6 petang. KST, Girls’ Generation mengeluarkan album baharu mereka “FOREVER 1” sempena sambutan ulang ke-15 mereka. Disamping itu, mereka turut merilis video muzik dengan tajuk yang sama.

Pada 14 Ogos, pengarah Shin Hee Won mengeluarkan permohonan maaf melalui Instagram atas kontroversi plagiarisme yang menyelubungi MV “Forever 1” Girls Generation.

Terdahulu, persamaan antara set prop yang dilihat dalam MV Girls’ Generation “Forever 1” dan logo ulang tahun ke-15 untuk taman tema ‘Tokyo DisneySea’ menjadi bualan hangat dalam talian hingga mencetuskan tuduhan plagiarisme. Kedua-dua logo dikatakan kelihatan serupa, hanya terdapat beberapa perbezaan kecil yang hampir tidak dapat dilihat.

Ini adalah kenyataan rasmi PD Shin Hee Won yang dimuat-naik menerusi laman instagramnya:

Hello, ini pengarah Shin Hee Won yang menghasilkan video muzik “FOREVER 1” Girls’ Generation.

Pertama sekali, saya ingin memohon maaf kepada ahli Girls’ Generation dan SM Entertainment atas kontroversi rekaan beberapa set dalam MV ‘Forever1’. Saya malu dan menyesal kerana meminjam rekaan tersebut tanpa kebenaran pada masa saya diminta membuat video muzik ini dan terlibat dalam perancangan, pengarahan, dan juga [memilih] prop kecil.

“Saya mencari reka bentuk logo yang berkaitan dengan nombor untuk digunakan dalam set perbarisan ulang tahun ke-15, dan terjumpa beberapa rujukan. Selepas mencari imej yang sepadan, saya menggunakannya sebagai reka bentuk set tanpa mengesahkan sumbernya.

Hari ini, saya mengesahkan bahawa reka bentuk itu adalah logo untuk ulang tahun ke-15 Disney di Jepun, dan saya memohon maaf kerana mereka bentuk set tanpa penyiasatan atau pengesahan menyeluruh.

Kami akan menyiasat dan menyemak dengan lebih teliti dari pelbagai sudut sebelum pengeluaran untuk memastikan perkara seperti itu tidak berulang lagi.

Sekali lagi saya ingin sekali lagi memohon maaf kepada Girls’ Generation, SM Entertainment dan kepada semua peminat yang menonton MV Girls’ Generation kerana menyebabkan insiden yang menyusahkan dengan kesilapan yang tidak diingini.

Dalam pada itu, pengarah Shin Hee Won juga pernah bekerja dalam penghasilan MV seperti EXO “Lucky One”, “Lotto”, Red Velvet “Russian Roulette”, “Rookie” f(x) “4 Walls”, SHINee “View” dan banyak lagi.

Sumber : mksports

loading...