10 lagi drama Korea terbaru akan menemani hari korang sepanjang November ini

Chinguu, Annyeong!! Seperti biasa, kami kembali lagi dengan listing drama Korea terbaru yang akan ditayangkan sepanjang November 2023 ini untuk tontonan korang. Jadi, jom tambah koleksi drama korang! Agak-agak dah berapa banyak drama Korea tahun 2023 yang dah korang tonton?

Well, ada 8 drama Korea yang terbaru dengan pelbagai genre akan jadi peneman dan hiburan korang. Let’s check it out the list. 

1. Moon in the Day

  • Tarikh Tayangan: 1 November 2023
  • Penyiar:  ENA | Viu Malaysia
  • Barisan Pelakon: Kim Young Dae, Pyo Ye Jin, On Joo Wan, Jung Woong In

Satu lagi adaptasi webtoon, “Moon in the Day” adalah satu lagi adaptasi webtoon mengenai siri percintaan fantasi tentang semangat pendendam Do Ha, seorang bangsawan dinasti Silla yang dibunuh oleh isteri tercinta. Selepas kemalangan kereta pada masa kini semasa penggambaran iklan, Do Ha memiliki tubuh Han Joon-oh (Kim Young-dae), seorang bintang terkemuka dengan kompleks rendah diri.

Joon-oh hanya berjaya bertahan dalam kemalangan itu apabila pelakon bersamanya pada hari itu, anggota bomba Kang Young-hwa (Pyo Ye-jin) menyelamatkannya dan kemudian mula bekerja sebagai pengawal peribadinya. Bagaimanapun, dia menjadi sasaran balas dendam Do Ha kerana Joon Oh mendapati dia adalah penjelmaan semula isteri bangsawan itu, Han Ri-ta.

2. Daily Dose of Sunshine

  • Tarikh Tayangan: 3 November 2023
  • Penyiar:  Netflix
  • Barisan Pelakon: Park Bo Young, Yun Woo Jin, Jang Dong Yoon, Lee Jung Eun

Berdasarkan webtoon bertajuk “Morning Comes to Psychiatric Wards Too” dan pengalaman sebenar seorang jururawat psikiatri, “Daily Dose of Sunshine” mengisahkan tentang jururawat Da Eun (Park Bo Young) ketika dia bertemu dengan pesakit yang hati mereka terluka di wad psikiatri.  Da Eun juga turut  bertemu pelbagai pesakit semasa mereka mengharungi kehidupan melalui susah dan senang.

3. Vigilante

  • Tarikh Tayangan: 8 November 2023
  • Penyiar:  Disney+ Hotstar
  • Barisan Pelakon: Nam Joo Hyuk, Yoo Ji Tae, Lee Joon Hyuk, Kim So Jin

Berdasarkan webtoon dengan nama yang sama, “Vigilante” berkisarkan tentang Kim Ji Yong (Nam Joo Hyuk), seorang pelajar di akademi polis yang kehilangan ibunya di tangan samseng tempatan ketika dia kecil. Selepas pembunuh itu menjalani hukuman ringan, Ji-yong mendapati pembunuh itu langsung tidak berubah dan menyebabkan dia memukulnya dengan kejam.

Selepas beberapa tahun kemudian, Ji Yong merupakan seorang pelajar contohdi sebuah universiti polis yang menegakkan undang-undang pada siang hari tetapi pada waktu malam, dia akan mengambil tindakan sendiri untuk menghukum penjenayah yang melarikan diri dari keadilan dengan menggunakan nama Vigilante. Disebabkan itu, penyiasat polis Jo Heon (Yoo Ji-tae) cuba memburu Vigilante selepas berita mengenainya menjadi tajuk utama media.

4. The Goryeo-Khitan War

  • Tarikh Tayangan: 11 November 2023
  • Penyiar:  KBS
  • Barisan Pelakon: Choi Soo Jong, Kim Dong Joon, Ji Seung Hyun

‘Goryeo-Khitan War’ ialah sebuah drama yang mengisahkan tentang konflik antara dua negara iaitu Goryeo dan Khitan.

Drama ini mengisahkan Raja Hyeonjong (lakonan Kim Dong Joon) Goryeo dan komander tertinggi, Gang Gam Chan (lakonan Choi Soo Jong). Raja Hyeonjong adalah raja kelapan yang menaiki takhta pada usia 19 tahun. Pada awal pemerintahannya, beliau menghadapi beberapa cabaran yang sukar, termasuk pencerobohan daripada Khitan.

Kisah ini menggambarkan peranan penting Raja Hyeonjong dan ketua komander Gang Gam Chan dalam usaha mereka untuk menyatukan penduduk Goryeo dan mengetuai peperangan menentang negara Khitan.

5. The Story of Park’s Marriage Contract

  • Tarikh Tayangan: 17 November 2023
  • Penyiar:  MBC | Viu Malaysia
  • Barisan Pelakon: Lee Se Young, Bae In Hyuk, Yoo Sun Ho

Berdasarkan webtoon dengan nama yang sama, “The Story of Park’s Marriage Contract” berkisarkan tentang kontrak perkahwinan antara si bujang Kang Tae Ha (Baek In Hyuk) dan Park Yeon-woo (Lee Se Young), seorang yang berani. Pada abad ke-19 Joseon, Park Yeon Woo tiba-tiba kehilangan suaminya pada malam pertama perkahwinan mereka dan saat dia membuka matanya dia mendapati dirinya berada di abad ke-21.

Saat itu, Yeon-woo bertemu dengan Tae-ha, yang seiras dengan kekasihnya yang telah meninggal dunia. Dengan alasan yang tersendiri, kedua-dua mereka memutuskan untuk menjalani perkahwinan kontrak, dan seiring masa, perasaan mereka mula bersemi antara satu sama lain.

6. Secret Playlist

  • Tarikh Tayangan: 18 November 2023
  • Penyiar:  TVING
  • Barisan Pelakon: Kim Hyang Gi, Shin Hyun Seung, Yeon Oh

Berdasarkan webtoon popular, Playlist Studio dan drama asal Hulu Jepun “Secret Playlist”  menggambarkan percintaan rahsia antara seorang idol dan seorang YouTuber. Cerita ini berkembang berdasarkan aplikasi messenger dan mengeluarkan episod unik generasi MZ.

Drama ini fokuskan tentang kehidupan seorang pelajar bernama Song Han Ju (Kim Hyang Gi). Namun, tidak ramai yang tahu bahawa Song Han Ju adalah seorang influencer yang sangat terkenal di MeTube dengan nama PLII yang kini semakin meningkat naik, sehingga ahli kumpulan lelaki popular bernama Levi (Shin Hyun Seung), yang juga dikenali sebagai Lee Do Guk, secara diam-diam memberi perhatian kepadanya. Levi meminta PLII bekerjasama dengannya, tetapi sebaliknya, PLII cuba menyembunyikan identitinya sebagai Song Han Ju.

Ketika kedua-duanya bekerja dalam projek bersama-sama dan semakin rapat antara satu sama lain, identiti sebenar Song Han Ju hampir diketahui. Jadi, adakah PLII akan mendedahkan rahsia yang selama ini disembunyikannya?

7. A Bloody Lucky Day

  • Tarikh Tayangan: 20 November 2023
  • Penyiar:  tvN Asia | Astro Ch395, Astro GO & Unifi TV Ch211 | tonton
  • Barisan Pelakon: Yoo Yeon Seok, Lee Sung Min, Lee Jung Eun

“A Bloody Lucky Day” ialah drama thriller psikologi yang mengisahkan seorang pemandu teksi biasa bernama Oh Taek (Lee Sung Min) . Selepas dijanjikan tambang yang sangat tinggi, dia menjemput Geum Hyuk-soo (lakonan Yoo Yeon-seok), yang melakukan perjalanan jarak jauh ke pelabuhan.

Semasa  dalam perjalanan, Oh Taek menjadi terkejut dengan tingkah laku dan kata-kata pelik Hyuk-soo. Tanpa disedari, penumpang terakhirnya pada hari itu ialah seorang pembunuh bersiri yang merancang untuk menyeludup lari di atas bot. Tidak lama kemudian, pasangan itu juga menyedari bahawa mereka sedang dikejar oleh Hwang Soon-kyu (Lee Jung-eun), ibu kepada salah seorang mangsa Hyuk-soo.

8. My Demon

  • Tarikh Tayangan: 24 November 2023
  • Penyiar:  SBS | Netflix
  • Barisan Pelakon: Kim Yoo Jung, Song Kang, Lee Sang Yi

“My Demon” adalah sebuah drama terbaru dengan genre rom-com fantasi tentang perkahwinan kontrak antara Do Do Hee (lakonan Kim Yoo Jung), seorang waris chaebol yang perangainya seperti syaitan, dan Jung Gu Won (lakonan Song Kang), syaitan sebenar yang kehilangan kuasanya .

Walaupun Do Do Hee tidak mempercayai sesiapa, kehidupannya mula berubah dengan cara yang tidak pernah dia bayangkan apabila dia menandatangani kontrak dengan syaitan Gu Won. Sementara itu, untuk mengelakkan kematiannya sendiri, Gu Won tidak mempunyai pilihan selain melindungi Do Hee selepas dia merampas kuasanya.

9. Tell Me That You Love Me

  • Tarikh Tayangan:  27 November 2023
  • Penyiar:  ENA | Disney+ Hotstar
  • Barisan Pelakon: Jung Woo Sung, Shin Hyun Bin

“Tell Me That You Love Me” adalah berdasarkan drama percintaan yang diadaptasi dari drama Jepun dengan nama yang sama dan telah disiarkan di TBS di Jepun pada tahun 1995.

Jung Woo Sung akan memegang watak Cha Jin Woo, seorang cacat pendengaran yang merasakan kebebasan dalam dunianya sendiri yang tenang dan bersikap santai walaupun terdapat prasangka terhadapnya. Shin Hyun Bin akan memainkan watak Jung Mo Eun yang mempunyai harga diri kerana dia dengan bangganya memenuhi impian dan cintanya.

10. Once Upon a Boyhood

  • Tarikh Tayangan:  24 November 2023
  • Penyiar:  Coupang Play
  • Barisan Pelakon: Im Siwan, Lee Sun Bin, Lee Si Woo, Kang Hye Won

Berlatarkan tahun 1980-an, “Once Upon a Boyhood” dibintangi oleh Im Si-wan sebagai Jang Byeong-tae, pelajar pindahan baharu di sebuah sekolah menengah pertanian di wilayah Chung-cheong. Walaupun menjadi mangsa buli tanpa henti di sekolahnya sebelum ini, kejadian yang tidak dijangka pada hari pertamanya menyebabkan rakan sekolah baharunya tersalah anggap bahawa dia adalah pejuang terbaik di sekolah.

Oleh sebab itu, Byeong-tae terlibat dengan rakan sekolahnya yang memberontak: Park Ji-young (Lee Sun-bin), yang menggunakan nama panggilan Black Spider, Jung Kyeong-tae (Lee Si-woo), yang dikenali sebagai salah satu daripada pejuang terbaik, dan Kang Sun-hwa (Kang Hye-won), seorang pelajar perempuan yang sangat popular di kalangan lelaki.

Jadi, buat peminat drama Korea, jangan lepaskan peluang untuk menonton drama-drama terbaru ini. Bagaimanapun, setiap siaran drama  tertakluk kepada sebarang perubahan daripada rangkaian penyiaran yang berkaitan. Penulis akan sentiasa kemaskini jika terdapat sebarang perubahan. Happy watching, guys! 

loading...