KBS ‘Gam’ Kim Sae Ron, B.I, Ha Jung Woo dan 3 lagi selebriti gara-gara kes memandu dalam keadaan mabuk & kes salah-guna dadah

KBS telah menggantung atau Gam penglibatan enam selebriti berbeza daripada muncul dalam apa jua bentuk penampilan dalam siaran dirangkaian itu. Antara selebriti berkenaan adalah Kim Sae Ron, Shin Hye Sung Shinhwa, B.I, Don Spike, Kwak Do Won dan pelakon Ha Jung Woo.

Pada 21 Disember KST, KBS mendedahkan bahawa mereka kini telah meletakkan penggantungan terhadap 6 selebriti berbeza yang baru-baru ini mencetuskan kontroversi berkaitan pemanduan di bawah pengaruh alkohol dan penggunakan dadah terlarang. Antara selebriti yang digantung kerana memandu di bawah pengaruh alkohol ialah pelakon Kwak Do Won, pelakon Kim Sae Ron, dan Shin Hye Sung Shinhwa.

Manakala, untuk penggantungan KBS yang berkaitan dengan tuduhan penggunaan dadah termasuklah penerbit Don Spike,  B.I dan pelakon Ha Jung Woo.

Selaras dengan Piawaian Operasi Jawatankuasa Semakan Peraturan Penampilan Penyiaran, KBS mengesyorkan bahawa selebriti yang telah melakukan “perbuatan yang menyalahi undang-undang atau tidak beretika yang menyebabkan kontroversi sosial” tidak boleh muncul, atau mengenakan sekatan sementara ke atas penampilan atau penggantungan penampilan siaran. Akibatnya, keenam-enam selebriti itu dilarang bersiaran buat sementara waktu.

Untuk makluman semua, Kim Sae Ron mengalami kemalangan pada 18 Mei, kira-kira jam 8:00 pagi KST, di Cheongdam-dong, Gangnam-gu, ketika memandu di bawah pengaruh alkoholdan telah merempuh pencawang serta pokok di tepi jalan. Kim Sae-ron sedang menghadapi percubaan pertamanya pada Mac tahun depan.

Pada 25 September, kira-kira jam 4 pagi KST, Kwak Do Won minum bersama kenalannya A di sebuah bar di Geumneung-ri, Hallim-eup, Jeju-si, dan kemudian memandu kira-kira 10 km ke Bongseong-ri, Aewol-eup, Jeju- si. Kwak Do-won diserahkan kepada pihak pendakwaan kerana memandu dalam keadaan mabuk.

Shin Hye Sung Shinhwa telah ditangkap di Jambatan ke-2 Tancheon di Songpa-gu, Seoul pada Oktober kerana enggan mengambil ujian pernafasan di bawah Akta Trafik Jalan Raya. Polis menemui Shin Hye Sung di tengah jalan di Songpa-gu, Seoul, dan cuba memaksanya memakai alat pernafasan, tetapi apabila dia enggan, mereka menahannya.

Selain itu, Don Spike telah dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun pada 20 Disember lalu kerana mengambil dadah beberapa kali di Gangnam, Seoul. Ha Jung Woo pula dijatuhi hukuman denda 30 juta won pada September tahun lalu kerana dakwaan penggunaan propofol pada Februari 2020. Manakala B.I dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan empat tahun percubaan pada September tahun lepas kerana menggunakan dadah.

Sumber : 1 |

loading...