Suara menggoda dari Taeyong NCT, Joy Red Velvet & Baekhyun EXO kini boleh dijadikan peneman ketika tengah keseorangan!

Image may contain: 3 people

SM Entertainment mengeluarkan versi pertama ‘NUGU Celeb AI’ yang disumbang suaranya oleh artis-artis seperti Baekhyun EXO, Joy Red Velvet dan Taeyong NCT.

SM Entertainment bekerjasama dengan SK Telecom bagi menghasilkan aplikasi penjanaan terhadap ‘kecerdasan buatan’ (“Artifical Intellegence”) menggunakan identiti suara artis Kpop sebenar, yang dinamakan sebagai ‘NUGU Celeb AI’.

Sebaik saja dikeluarkan untuk tatapan orang ramai, ia telah pun mengundang reaksi netizen yang rata-ratanya memuji keberkesanan suaranya yang seakan-akan mirip dengan artis Kpop itu. Ada di antaranya mahu menjadikannya sebagai peneman ketika mereka tengah keseorangan, merujuk kepada drama tvN Start Up di mana watak lakonan Kim Seon Ho, Han Pi Yeong bercakap dengan robot AI itu secara keseorangan.

Salah seorang peminat kemudiannya memuatnaik suara AI Baekhyun yang membalas luahan cintanya. “Ini kali pertama hati aku berdebar-debar kerananya. Aku sangat gembira mendengarnya, terima kasih dan aku sayangkan kau juga.” Peminat juga berpuas hati apabila suara AI Taeyong itu juga mampu memainkan lagu NCT yang selalu dipasang oleh mereka, yakni ‘Make A Wish’ jika diminta.

Robot ‘NUGU’ ini boleh didapati pasaran di Korea mulai sekarang.

Sumber: N/A

loading...