9 seleksi drama Korea terbaru yang akan disajikan kepada penonton sepanjang September 2024 ini

Annyeong, chinguyaa~~  As usual, setiap bulan kami akan update korang dengan drama Korea terbaru untuk hiburan serta tontonan korang dan ini adalah barisan drama Korea yang akan meneruskan tayangannya untuk tahun 2024.

Well, sepanjang September 2024 ini, ada 9 drama Korea terbaru menanti untuk tontonan korang dan drama-drama ini akan bersiaran dipelbagai platform. So, let’s check it out the list.

1. Seoul Busters

  • Tarikh Tayangan: 11 September 2024
  • Penyiar: Disney+ Hotstar
  • Barisan Pelakon: Kim Dong Wook, Park Ji-hwan, Seo Hyun-woo, Park Se-wan

Disney+ akan membawakan siri komedi jenayah terbarunya, Seoul Busters,” yang mengikuti Dongbang Yoo-bin (Kim Dong-wook), ketua pasukan elit jenayah ganas yang dihantar untuk memimpin pasukan dengan kedudukan paling rendah di negara tersebut.

Turut membintangi Seoul Busters ialah Park Ji-hwan, Seo Hyun-woo, Park Se-wan dan Lee Seung-woo, yang membentuk pasukan baru Yoo-bin yang penuh dengan keunikan. Ketika dia membantu mereka menjadi pejuang jenayah yang lebih efektif, personaliti ceria dan penuh keseronokan pasukan barunya turut mula mempengaruhi dirinya

2. Queen Woo Part 2

  • Tarikh Tayangan: 12 September 2024 (21+)
  • Penyiar: tvN Asia Astro Ch395 & Astro GO ǀ unifi TV Ch211 & unifi playTV | tonton | Viu Malaysia
  • Barisan Pelakon: Jeon Jong Seo, Kim Moo Yeol, Ji Chang Wook, Jeong Yoo Mi, Lee Soo Hyuk, dan Park Ji Hwan

Queen Woo adalah drama Korea sageuk yang mengikuti kisah Ratu Woo Hui (dilakonkan oleh Jeon Jong Seo). Dengan kematian Raja Go Nam Mu (dilakonkan oleh Ji Chang Wook), pergolakan sengit antara puak-puak bermula. Untuk memastikan seorang raja baru dilantik dalam tempoh 24 jam, Woo Hui terpaksa mengahwini Eul Pa So (dilakonkan oleh Kim Moo Yeol) sebagai strategi untuk menjalin kerjasama politik. Ini melancarkan perjalanan hidup Ratu Woo, yang mencipta sejarah sebagai wanita pertama yang memerintah sebagai ratu dua kali.

Terdapat harapan tinggi untuk Bahagian 2. Fokus utama adalah pada nasib Ratu Woo (dan cara dia akan berhadapan dengan putera seterusnya. Masih belum diputuskan siapa yang akan dinikahinya untuk mengekalkan kedudukannya sebagai ratu selepas kematian Raja Goguryeo, Go Nam Mu.

Bahagian pertama banyak menyorot watak Pitera Ketiga Go Bal Gi (dilakonkan oleh Lee Soo-hyuk) yang menunjukkan tekad yang tidak berbelah bahagi dan kejam untuk menangkap ratu, setelah mendengar tentang kematian abangnya. Sama ada Bal Gi akan berjaya dalam usaha menangkap ratu masih belum jelas dan akan ditentukan dalam bahagian seterusnya.

Bahagian 2 juga dijangka akan mendedahkan rahsia-rahsia lain, termasuk tentang watak Woo Do (Jo Han Chul). Ramai yang mencurigai Woo Do kerana motifnya dalam membunuh dayang-dayang yang terakhir kali bersama raja yang telah meninggal. Dia perlu dihadapkan ke muka pengadilan atas peranannya dalam pembunuhan Raja.

3. Officer Blackbelt

  • Tarikh Tayangan: 13 September 2024
  • Penyiar: Netflix
  • Barisan Pelakon: Kim Woo Bin, Kim Sung Kyun

“Officer Black Belt” menawarkan kepada penonton elemen aksi, ketegangan, dan hiburan. Siri ini mengisahkan Lee Jung Do (Kim Woo Bin), yang memiliki sembilan dan (peringkat) dalam taekwondo, kendo, dan judo, sebagai pegawai seni mempertahankan diri yang bekerja bersama pegawai percubaan Kim Seon Min (Kim Sung Kyun).  untuk mencegah jenayah dengan memantau individu yang memakai gelang kaki elektronik secara dekat dan sepanjang masa. Mereka bertugas untuk mencegah jenayah dengan memantau individu yang memakai gelang kaki elektronik secara berterusan.

4. The Judge From Hell

 

  • Tarikh Tayangan: 21 September 2024
  • Penyiar: Disney+ Hotstar
  • Barisan Pelakon: Park Shin Hye, Kim Jae Young

‘The Judge From Hell’ menampilkan Park Shin-hye sebagai Kang Bit-na, seorang hakim cantik tetapi penuh kontreversi kerana menjatuhkan hukuman ringan kepada penjenayah yang kejam. Namun, dia secara rahsia dirasuki oleh syaitan yang bertujuan untuk membawa sepuluh orang jahat ke neraka, yang dilaksanakannya melalui kerjayanya sebagai hakim.

Bagaimanapun, Bit-na bertemu dengan detektif Han Da-on (Kim Jae-yeong), seorang lelaki berbakat dengan masa lalu yang penuh kesakitan. Apabila mereka mula membina hubungan romantis, misi Bit-na sebagai syaitan menjadi lebih rumit daripada yang dijangkakan.

5. Dear Hyeri

  • Tarikh Tayangan: 23 September 2024
  • Penyiar: ENA
  • Barisan Pelakon: Shin Hye-sun, Lee Jin-wook, Kang Hoon and Jo Hye-joo

‘Dear Hyeri’ menampilkan Shin Hye-sun sebagai Joo Eun-ho, seorang penyampai berita yang sedang berusaha untuk berjaya dan mengembangkan keperibadian kedua bernama Hye-ri yang trauma akibat luka emosi yang mendalam. Menyertai beliau adalah Lee Jin-wook sebagai bekas teman lelaki dan penyampai berita terkenal, Jung Hyun-oh. Walaupun dikenali dengan sifat mesra dan kepelbagaian kemahirannya, beliau sering bersikap dingin terhadap Eun-ho.

Siri ini juga dibintangi oleh Kang Hoon sebagai Kang Joo-yeon, seorang graduan akademi ketenteraan yang bertukar menjadi penyampai berita, dan Jo Hye-joo sebagai Baek Hye-yoon, seorang penyampai berita Gen Z serba boleh yang jatuh cinta dengan Joo-yeon.

6. Dog Knows Everything

  • Tarikh Tayangan: 25 September 2024
  • Penyiar: KBS
  • Barisan Pelakon: Lee Soon-jae, Kim Yong-gun, Im Chae-moo

‘Dog Knows Everything’ adalah drama yang menghiburkan mengenai sekumpulan sahabat berusia tujuh puluhan yang menjalani kehidupan mereka dengan penuh semangat. Siri ini diterajui oleh Lee Soon-jae sebagai Lee Sun-jae, seorang pelakon terkenal yang terlibat dalam insiden di lokasi penggambaran yang menyebabkan dia dianggap sebagai pembuli oleh orang ramai. Setelah berpindah ke kawasan yang tenang di Pulau Geoje, dia menjalin persahabatan erat dengan Kim Yong-gun dan Im Chae-moo.

Sun-jae bertemu dengan anjing bekas polis bernama Sophie dan mendapati dia mula memahami apa yang cuba disampaikan oleh anjing tersebut. Dengan maklumat yang diperoleh dari Sophie, ketiga-tiga mereka mula menyiasat kejadian-kejadian pelik yang berlaku di kejiranan mereka

Ketika Sun-jae bertemu dengan anjing bekas polis bernama Sophie, dia mula memahami apa yang cuba disampaikan oleh anjing tersebut. Dengan maklumat yang diperoleh dari Sophie, ketiga-tiga mereka mula menyiasat kejadian-kejadian pelik yang berlaku di kejiranan mereka

7. What Comes After Love

  • Tarikh Tayangan: 27 September 2024
  • Penyiar: Viu Malaysia
  • Barisan Pelakon: Lee Se-young, Kentaro Sakaguchi

Dibintangi oleh Lee Se-young (sebagai Choi Hong) dan Kentaro Sakaguchi (Aoki Jungo), ‘What Comes After Love’ diadaptasi daripada novel dengan tajuk yang sama oleh Jong Ji-young dan Hitonari Tsuji. Choi Hong merupakan seorang pelajar antarabangsa Korea di Jepun yang bertemu dan jatuh cinta dengan Aoki Jungo.

Walaupun mereka cepat menjalin hubungan romantik, mereka akhirnya berpisah akibat masalah praktikal dan perbezaan pandangan tentang cinta. Lima tahun selepas perpisahan yang menyakitkan itu, mereka bertemu semula di Korea.

8. Gyeongseong Creature S2

  • Tarikh Tayangan: 27 September 2024
  • Penyiar: Netflix
  • Barisan Pelakon: Park Seo Joon, Han Soo Hee, Lee Moo Saeng

Musim kedua ‘Gyeongseong Creature’ meneruskan kisah Jang Ho-jae (Park Seo-joon) dan Yoon Chae-ok (Han So-hee).

Kali ini, mereka bertemu di Seoul pada tahun 2024, bertahun-tahun selepas kejadian yang berlaku dalam musim pertama. Jang Ho-jae dan Yoon Chae-ok menyiasat masa lalu mereka yang telah berlalu beberapa dekad.

Ho-jae, yang kelihatan sangat mirip dengan Jang Tae-sang, juga berusaha untuk menyelidiki misteri yang mengelilingi Gyeongseong.

Drama ini turut dibintangi oleh Park Seo-joon, Han So-hee, Lee Mu-saeng, dan Bae Hyun-sung.

9. Iron Family

  • Tarikh Tayangan: 28 September 2024
  • Penyiar: KBS
  • Barisan Pelakon: Kim Jung-hyun, Geum Sae-rok, Choi Tae-joon and Yang Hye-ji

‘Iron Family’ berkisar tentang cinta dan konflik dalam kalangan ahli keluarga. Kim Jung-hyun, memainkan watak Seo Gang-ju, anak kepada keluarga terkaya di kawasan kejiranannya dan seorang eksekutif di sebuah syarikat besar. Sebaliknya, Keum Sae-rok berperanan sebagai Lee Da-rim, anak bongsu kepada pemilik kedai dobi yang menghadapi masalah penglihatan. Mereka, yang pernah belajar di universiti bersama, bertemu semula selepas lapan tahun.

Dalam pada itu, Yang Hye-ji melakonkan Cha-rim, kakak Da-rim yang sering diabaikan oleh ibu mereka kerana kecacatan adiknya. Choi Tae-joon memegang watak Cha Tae-woong, seorang pekerja sambilan di kedai dobi yang menjadi sebahagian daripada keluarga mereka.

Jadi, buat peminat drama Korea, jangan lepaskan peluang untuk menonton drama-drama terbaru ini. Bagaimanapun, setiap siaran drama ini tertakluk kepada sebarang perubahan daripada rangkaian penyiaran yang berkaitan. Penulis akan sentiasa kemaskini jika terdapat sebarang perubahan. Happy watching, guys! 

loading...