Pelakon Kang Dong Won dan Yoo Teo sertai Academy of Motion Picture Arts and Sciences

Pelakon Kang Dong Won dan Yoo Teo telah dijemput sebagai ahli baharu Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), yang menganjurkan Academy Awards (Oscars)!

Pada 26 Jun, AMPAS mengumumkan senarai 487 jemputan ahli baharu tahun ini termasuk Kang Dong Won dan Yoo Teo.

Kang Dong Won, yang terkenal dengan peranannya dalam filem “Broker” dan “Peninsula,” dan Yoo Teo dari “Past Lives” telah dijemput untuk menyertai kategori pelakon. menyertai nama terkenal seperti Lily Gladstone, calon Pelakon Wanita Terbaik baru-baru ini untuk filem ‘Killers of the Flower Moon’.

Greta Lee, yang turut muncul dalam ‘Past Lives,’ telah dijemput dalam kategori pelakon, dan pengarah Korea-Kanada Celine Song telah dijemput dalam kedua-dua kategori pengarah dan penulis. Selain itu, pengarah muzik ‘Decision to Leave’ Jo Yeong Wook menerima jemputan bagi kategori muzik.

Jika mereka telah menerima jemputan Akademi, ini bermakna Kang Dong Won dan Yoo Teo akan menjadi ahli rasmi akademi tersebut dan diberikan hak mengundi untuk Anugerah Akademi.

Sejak 2015, penggiat industri filem Korea Selatan telah diberikan keahlian Akademi secara konsisten. Ini termasuk tokoh terkenal seperti pelakon Song Kang Ho, Choi Min Shik, dan pengarah Bong Joon Ho, Im Kwon Taek, Park Chan Wook, Lee Chang Dong, Hong Sang Soo, Im Soon Rye, serta pelakon Lee Byung Hun, Bae Doo Na, Ha Jung Woo, Kim Min Hee dan Jo Jin Woong. Tahun 2020 menyaksikan peningkatan ketara dalam kalangan pelakon Korea Selatan kerana pelakon ‘Parasite’, termasuk Choi Woo Sik, Jang Hye Jin, Jo Yeo Jung, Lee Jung Eun, dan Park So Dam, telah dijemput selepas filem itu memenangi Oscar. Pelakon Youn Yeo Jung juga menjadi ahli rasmi pada tahun tersebut dan pada tahun lepas, pelakon Park Hae Il turut menyertai Akademi.

Dengan penambahan 487 ahli baharu tahun ini, jumlah keahlian AMPAS akan mencecah 10,910 orang. Bilangan ahli yang layak mengundi untuk Anugerah Akademi seterusnya akan meningkat daripada 9,375 tahun lepas kepada 9,934.

Bill Kramer, Ketua Pegawai Eksekutif Akademi, dan Janet Yang, Presiden Akademi, menyatakan keterujaan mereka, dengan menyatakan, “Kami sangat teruja untuk mengalu-alukan ahli baharu kami ke Akademi. Artis dan profesional berbakat dari seluruh dunia ini telah memberi impak yang besar kepada industri filem .”

Tahniah diucapkan kepada Kang Dong Won dan Yoo Tae.

Sumber: 1 | 2 | 3

loading...