[GEMPAR] HYBE kini pemegang saham terbesar SM Entertainment

RASMI: HYBE telah menandatangani perjanjian dengan pengasas SM Entertainment Lee Soo Man yang akan menjadikannya pemegang saham terbesar syarikat itu.

Pada 10 Februari, HYBE telah disahkan secara rasmi untuk memperoleh 14.8% kepentingan SM Entertainment daripada Lee Soo Man untuk 422.8 bilion won (kira-kira $334.3 juta).

Sebelum perjanjian itu, Lee Soo Man memiliki 18.46% kepentingan dalam SM Entertainment, menjadikannya pemegang saham utama syarikat itu.

“Perjanjian itu bertujuan untuk mengukuhkan daya saing (HYBE) dalam pasaran K-pop dan mewujudkan kesan sinergi,” kata Hybe dalam pemfailan itu.

HYBE adalah rumah kepada aksi K-pop global seperti BTS, Seventeen, Tomorrow X Together, Enhypen, NewJeans dan Le Sserafim, manakala SM Entertainment ialah salah satu agensi K-pop terkemuka negara, dengan aksi K-pop terkenal seperti EXO , Red Velvet, NCT dan aespa.

Dalam pada itu, dari segi pihak Lee Soo Man, perjanjian itu bertujuan membantu Lee melawan cadangan perjanjian yang telah dicapai oleh pengurusan semasa SM Entertainment dengan Kakao, pengendali perkhidmatan pemesejan dan media sosial paling popular di Korea.

Awal minggu ini, Kakao menjadi pemegang saham kedua terbesar selepas memperoleh 9.05% kepentingan dalam syarikat itu: di mana Lee Soo Man mendakwa ianya menyalahi undang-undang perniagaan dan akan mengambil tindakan terhadap perkara itu.

Minggu lepas, CEO semasa SM Entertainment, Lee Sung Soo (yang merupakan anak saudara Lee Soo Man) dan COO Tak Young Jun mengumumkan visi mereka untuk “SM 3.0” yang baru distruktur semula, di mana ia melibatkan langkah untuk memutuskan hubungan dengan penerbit lama SM Entertainment, Lee Soo Man. Beberapa hari kemudian, Kakao memperoleh pegangannya dalam syarikat itu. Lee Soo Man kemudian terbang kembali ke Korea dan mengisytiharkan bahawa dia akan mengambil tindakan undang-undang terhadap SM Entertainment kerana melanggar Akta Komersial dengan mengeluarkan saham baharu syarikat dan bon boleh tukar secara haram tanpa persetujuan pemegang saham tertinggi (Lee Soo Man) semasa pertikaian pengurusan.

Di luar perjanjiannya dengan Lee Soo Man, HYBE juga telah mengumumkan bahawa ia merancang untuk memperoleh saham tambahan SM Entertainment daripada pemegang saham minoriti, yang akan meningkatkan lagi kepentingannya dalam syarikat itu.

Langkah terbaru itu dibuat di tengah-tengah pertikaian pengurusan yang berterusan antara pengasas SM Entertainment dan eksekutif kanan lain.

Dalam pada itu, HYBE pada minggu ini telah membeli QC Media Holdings, label yang berpangkalan di Atlanta dengan harga 314 bilion KRW (~300 juta USD). Dengan mengambil-alih QC Media Holdings, ia merupakan rumah kepada artis seperti Migos, Lil Baby, City Girls dan Lil Yachty, HYBE akan mengambil satu lagi langkah penting ke dalam pasaran muzik A.S..

Menurut Billboard, “Quality Control akan berada di bawah payung HYBE America dan kepimpinan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Scooter Braun. HYBE America merangkumi Projek SB, serta Big Machine Label Group, yang diperoleh HYBE melalui pemerolehan 2021 Braun’s Ithaca Holdings. “

Sumber : 1 | 2 | 3 | 4

loading...