Pameran Tim Burton Akan Datang ke KL Buat Pertama Kali Pada Mac Ini

Jika anda mengikuti fenomena ‘Wednesday’ akhir-akhir ini, anda pasti teruja apabila mendengar bahawa pameran luar biasa ‘World of Tim Burton’ Tim Burton akan datang ke KL pada bulan Mac. Sama ada anda peminat Tim Burton atau peminat baharu pengarah terkenal dunia, pameran itu akan memberi peluang kepada setiap peminat untuk menikmati ciptaan ‘Burtonesque’ karya sinematiknya dari zaman kanak-kanak hingga kini.

Dianjurkan oleh Toybox Projects bersama rakan kongsi Eurasian Entertainment Consultants Ltd dan KOL Nation, dan disokong oleh rakan kongsi tempat, Pavilion Bukit Jalil, The World of Tim Burton memfokuskan pada watak dan dunia tersendiri yang hanya boleh datang daripada imaginasi tunggal Tim Burton.

Terdiri daripada lebih kurang 540 karya—termasuk karya tandatangan dari retrospektif Tim Burton serta lebih 150 karya baharu yang tidak dilihat dalam jelajah pameran MoMA—The World of Tim Burton memberi peluang kepada penonton baharu untuk merasai sendiri seni Burton buat kali pertama dan melayan pelawat biasa untuk melihat secara mendalam kepekaannya.

Sejak tayangan perdana di Muzium Seni Moden (MoMa) pada tahun 2009 dan dengan lebih 800,000 pelawat, ia menandakan pameran ketiga paling ramai dihadiri dalam sejarah muzium. Sejak dari itu, pameran ini telah menaburkan keajaibannya di sembilan bandar dan sedang menamatkan pameran semasa di Taipei, Taiwan, sebelum mengunjungi Kuala Lumpur, Malaysia, pada Mac 2023.

Terkenal dengan filem ikoniknya seperti ‘Edward Scissorhands’, ‘Corpse Bride’, ‘Sweeney Todd’ dan ‘The Nightmare Before Christmas’ karya Tim Burton, Tim Burton banyak dipengaruhi oleh ekspresionisme, di mana bentuk seninya bercakap melalui gaya sinematik gothic dan tidak menyenangkan.

Jelas sekali bahawa karya dan estetika sinematiknya tidak disedari kerana pengarah dan artis yang berbakat telah mencapai kejayaan kritikal dan komersial dalam genre aksi langsung dan animasi. Filemnya seperti ‘Ed Wood’, ‘Sleepy Hollow’, ‘Big Fish’ dan ‘Alice in Wonderland’ telah memperoleh pelbagai pencalonan dan kemenangan di Anugerah Akademi, BAFTA dan Golden Globe.

Untuk menyaksikan dunia kontras antara gaya playful gothic dan fantasi aneh, ‘The World of Tim Burton’ adalah satu pameran yang perlu anda hadiri pameran yang anda ingin hadiri.

Apa yang anda boleh nantikan di pameran ‘The World of Tim Burton’ di KL:

Pameran itu bukan sahaja akan menampilkan karya terbaik beliau yang menjangkau lima dekad, tetapi ia juga akan dibahagikan kepada 10 bahagian tematik — Influences, Holidays, Carnivalesque, Figurative Works, Misunderstood Outcast, Film Characters, Polaroids, Around the World, Unrealized Projects dan Artist’s Studio.

Pameran antarabangsa itu akan membolehkan setiap peminat melibatkan diri dalam penghasilan kreatifnya kerana mereka menyerap lebih daripada 500 karya dalam bentuk lukisan, gambar, buku lakaran, karya imej bergerak dan pemasangan arca. Peminat Malaysia akan berpeluang untuk melihat dengan lebih dekat maket watak-watak dari ‘The Nightmare Before Christmas’, mengambil gambar dengan arca ‘Balloon Boy’ bersaiz sebenar dan meneroka replika studio peribadi Burton, bersama-sama dengan gambaran lakaran istimewa projek yang sedang diusahakan oleh artis itu.

Diambil dari laman web rasminya, “Pameran itu mendedahkan gaya yang tidak dapat ditandingi berdasarkan perspektif khusus Burton. Penggabungan manusia, haiwan dan mesinnya mengingtakan Dr Frankenstein yang cenderung artistik dengan imaginasi yang tidak terikat.

Interaksi antara tokoh seram dan humor yang menonjol dalam seni dan filem Burton, dan tema “karnivalesque” ini—campuran antara komedi dan yang aneh—dilihat dalam projek dari ‘Batman’ hingga ‘Alice in Wonderland’ (2010). Mungkin motifnya yang paling ketara dan terkenal, kemurungan jiwa orang luar ikonik Burton yang tidak difahami—dari ‘Edward Scissorhands’ dan ‘Jack Skellington’ kepada ‘Corpse Bride’ dan ‘Frankenweenie’—diluahkan dengan cekap dalam lukisan yang dipaparkan dalam pameran itu.”

Berapakah harga tiket ke pameran itu?

Tiket untuk pameran itu akan mula dijual secara rasmi di KOL Nation dan Ticketcharge mulai 11 Januari 2023 dan seterusnya.

Dewasa: RM88
Kanak-kanak (berumur enam hingga 12 tahun), pelajar dan warga emas: RM68
Kanak-kanak sehingga 5 tahun: PERCUMA
Orang kurang upaya: RM48

Untuk maklumat lanjut, sila layari Facebook ToyBox Project di sini atau boleh juga ke laman rasmi Tim Burton di sini.

loading...