Penat didera fizikal, emosi dan mental, OMEGA X ambil tindakan undang-undang terhadap agensi dan bekas CEO

Pada 16 November, OMEGA X mengadakan sidang akhbar di Persatuan Peguam Seoul di Seocho untuk membincangkan dakwaan penyalahgunaan terhadap bekas CEO mereka.

Semasa sidang akhbar itu, wakil undang-undang kumpulan itu Noh Jong Eon mendedahkan bahawa tuntutan mahkamah sedang dijalankan untuk menamatkan kontrak OMEGA X dengan SPIRE Entertainment.

Peguam Noh Jung Eon menyatakan, “Ini bukan sahaja masalah kami tetapi ia adalah isu masyarakat. Kami mengambil keberanian untuk mengubah (isu) ini. Perkara yang tidak dapat difikirkan telah berlaku pada tahun 2022 di Korea Selatan. Kami sedang menjalankan tuntutan mahkamah untuk menamatkan kontrak eksklusif dan tindakan tegas akan diambil termasuk pertuduhan jenayah dan meminta pampasan.”

 

Bulan lalu, salah seorang peminat OMEGA X melaporkan di Twitter bahawa mereka telah melihat Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) agensi kumpulan itu SPIRE Entertainment memukul ahli selepas konsert mereka di Los Angeles. SPIRE Entertainment pada mulanya mengeluarkan kenyataan yang mendakwa bahawa OMEGA X dan agensi itu telah “menyelesaikan semua salah faham mereka.” Selepas kontroversi itu terus menarik perhatian, SPIRE Entertainment mengeluarkan permohonan maaf bersama-sama dengan pengumuman bahawa CEO terbabit telah meletak jawatan. Bagaimanapun, lebih banyak dakwaan timbul selepas itu.

Wakil undang-undang OMEGA X mengumumkan rancangan kumpulan itu untuk memfailkan aduan jenayah atas tuduhan serangan, ugutan, perbuatan tidak senonoh dengan paksaan, dan cubaan mengugut. Dia menambah, “Kami mempunyai banyak bukti termasuk foto, video dan rakaman suara.” Peguam itu mendakwa bahawa anggota kumpulan telah diancam selepas insiden serangan dan bahawa mereka telah dihantar sijil kandungan memberitahu mereka untuk membayar 300 hingga 400 juta won (kira-kira $230,000 hingga $300,000) setiap orang. Tambahan pula, orang atasan kepada CEO Kang, iaitu Pengerusi Hwang juga telah mengabaikan segala-galanya walaupun menyedari keadaan itu. Pasukan undang-undang mengumumkan rancangan mereka untuk menerima pampasan daripada Pengerusi Hwang dan memastikan dia bertanggungjawab atas jenayah yang dilakukannya kerana membantu dan bersubahat dengan CEO Kang.

Ahli kumpula OMEGA X juga berkongsi cerita masing-masing. Jaehan mendedahkan, “Selepas latihan tamat, CEO Kang menelefon saya dan memaksa saya minum. Gangguan seksual turut berlaku. Dia menyentuh muka dan tangan saya. Selepas minum, dia menghubungi saya melalui KakaoTalk. Dia menyelar dengan mengatakan bahawa jika mereka ingin terus menjadi idol, mereka perlu merangkak. Dia juga berkata dia akan membunuh diri, jadi ahli kumpulan akan menerima terapi. Kami hanya mahu dihormati sebagai orang yang suka muzik.”

 

Jaehan mengaku bahawa dia dan ahli lain memilih untuk kekal, kerana takut terlepas peluang terakhir mereka untuk menjadi idola. “Bagi kami semua, ini adalah percubaan kedua kami, dan kami tidak mahu membuang masa. Kami fikir kami harus berpegang pada peminat yang menunggu kami. Sebagai ketua dan ahli yang paling tua, saya sangat takut bahawa impian kami akan hancur apabila melihat anggota kami yang keletihan. Kami menahan dan terus bertahan, tetapi kami telah sampai ke tahap paling maksima di mana kami tidak mampu untuk bertahan lagi. Kami mengambil keberanian untuk seseorang, untuk semua yang mengimpikan impian yang sama seperti kami,” tutup Jaehan dengan nada yang sebak.

 

Yechan juga mendedahkan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengerusi pada mulanya baik tetapi mereka tiba-tiba mula mempunyai pengaruh negatif terhadap kehidupan dan nilai mereka. Turut menyebut tentang sesi minum itu, Yechan menambah bahawa anggota turut di gaslightingHangyeom turut mendedahkan bahawa semasa makan malam syarikat, apabila ahli tidak minum sebagai menggantikan seseorang, mereka akan dilayan dingin pada keesokan harinya. Sebin menambah, “Mereka berkata tidak akan ada album seterusnya jika kami enggan menghadiri acara minum.”

 

Peguam Seo Joo Yeon juga membangkitkan isu gangguan seksual yang dialami ahli, mengatakan bahawa mereka disentuh pada peha dan muka mereka supaya pernafasan orang lain dapat didengari pada perhimpunan minum yang mereka terpaksa hadiri. Peguam Seo juga menjelaskan penderaan mental dan emosi yang dilakukan oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengerusi dengan bersikap baik kepada ahli pada mulanya dan mendera mereka kemudian melalui keinginan mereka untuk menjadi idol.

Pada sidang akhbar itu juga didedahkan bahawa ahli-ahli mengalami kebimbangan berikutan penderaan itu. Hangyeom mendedahkan bahawa dia sentiasa berasa cemas apabila berulang kali menerima panggilan mabuk. Ia menjejaskan kesihatan mentalnya sehingga dia sering berasa cemas akibat bunyi bising kehidupan seharian termasuk getaran, bunyi penggera dan bunyi bass dalam muzik. Semasa perbualan bersemuka dengan CEO Kang, Hangyeom mendedahkan bahawa dia mengalami kesukaran bernafas kerana situasi yang sukar itu.

Junghoon seterusnya mendedahkan, “Kami tidak pernah sekali pun menerima permohonan maaf yang ikhlas sejak pulang ke tanah air selepas kejadian itu berlaku. Sebaliknya, mereka membangkitkan perbincangan tentang perkhidmatan tentera kami. Mereka mengancam kami dengan menghantar penyata akaun yang tidak masuk akal. Kami membuat keputusan selepas memutuskan bahawa kami tidak dapat berkomunikasi dengan mereka.”

 

Yechan berkongsi, “Saya harap orang ramai tidak disakiti kerana orang lain. Setiap orang dilahirkan untuk disayangi, dan saya berharap semua orang tahu bahawa kewujudan seseorang adalah sangat berharga. Saya tidak mengerti maksud itu sebelum ini dan berdepan masa yang sukar, jadi saya memilih untuk bersembunyi. Sekarang, saya rasa saya boleh atasinya.”

OMEGA X mengakhiri sidang akhbar dengan berkongsi, “Kami semua telah melakukan yang terbaik kerana kami berkongsi impian yang sama untuk menjadi penyanyi,” menyuarakan harapan mereka agar kejadian ini menjadi titik tolak kepada mereka yang turut mengalami layanan tidak adil. Mereka menyambung, “Ada juga sesuatu yang kami ingin beritahu pada peminat. Untuk apa yang kami lakukan, kami 11 ahli tetap berada di sini kerana peminatlah sumber kekuatan kami. Terima kasih kepada peminat, berkat keberanian dari mereka, kami tidak akan berputus asa, dan kami akan terus menghasilkan muzik dan membuat persembahan sambil menyapa peminat dengan menunjukkan sisi baik kami.”

Terdahulu, OMEGA X turut mengeluarkan kenyataan kumpulan selepas melancarkan akaun Instagram baharu yang bukan di bawah kawalan agensi mereka. Anda boleh mengikuti OMEGA X pada akaun Instagram baharu mereka di sini.

Sumber : 1 | 2 | 3 | 4 | 5

loading...