IZ*One kini di hadapan dengan jualan satu album terbanyak sepanjang dekad di Korea, mengatasi TWICE, Girls’ Generation & Blackpink

IZ*One kini boleh berbangga dengan hasil pencapaian album Bloom*Iz apabila album tersebut sudah pun mencatat jualan tertinggi pernah diraih oleh mereka sejak mula berkarya pada tahun 2018, dengan pungutan sebanyak 481,278 unit menurut Gaon.

Pencapaian itu juga telah menganjakkan IZ*One ke hadapan mengatasi TWICE, Girls’ Generation dan Blackpink sekurang-kurangnya untuk jualan satu album terbanyak sepanjang dekad di Korea bagi kategori kumpulan kpop perempuan. Menyusuli Bloom*Iz ialah TWICECoaster: LANE 1 oleh TWICE pada tahun 2016 dan The Boys oleh Girls’ Generation pada tahun 2011, masing-masing dengan jualan terkumpul sebanyak 476,056 unit dan 466,945 unit. Walaubagaimanapun, bagi pencapaian sepanjang zaman, TWICE tetap jauh ke hadapan dengan rekod sebagai kumpulan ‘girl’ kpop pertama yang mencatat jualan album paling terbanyak sekali di kedua-dua negara Korea dan Jepun sejak awal permulaan dunia kpop.

Sejak album Bloom*IZ dilancarkan pada 17 Februari 2020, jualan album yang diraih oleh IZ*One tetap antara tertinggi dan kekal di tangga ke-2 untuk tiga minggu berturut-turut berdasarkan carta album Gaon bertarikh 12 Mac 2020 walaupun album ini dikeluarkan pada minggu yang sama dengan pelancaran album Map of The Soul 7 oleh BTS, sehingga akhirnya berjaya mengenepikan penguasaan BTS untuk minggu ke-3 kemudian. Persaingan dengan BTS menyebabkan album IZ*One ini mencatatkan pertambahan jualan yang mendadak saban minggu sehingga meletakkannya ketiga bagi jualan album terlaris pada tahun 2020, hanya di belakang NCT 127 dan BTS.

IZ*One juga dijangka akan membuat kemunculan semula untuk program realiti terbaru menjelang June 2020 depan.

Sumber: Gaon

loading...