Didakwa salah guna dadah, pelakon Lee Sun Kyun ditahan untuk siasatan

Lee Sun Kyun kini dalam tahanan pihak polis selepas dilaporkan terlibat dalam kes penyalahgunaan dadah.

Agensi Lee Sun Kyun telah mengeluarkan kenyataan sebagai tindak balas terhadap dakwaan kes tersebut.

Pada 19 Oktober, Gyeonggi Shinmun melaporkan bahawa Unit Siasatan Jenayah Narkotik Agensi Polis Metropolitan Incheon sedang giat menjalankan siasatan dalaman terhadap pelakon utama L dan tujuh yang lain atas tuduhan melanggar Akta Kawalan Dadah. Tidak lama selepas itu, polis mengesahkan, “Ketika menyiasat aktiviti berkaitan dadah terutamanya dalam pertubuhan hiburan di Gangnam, kami mendapat maklumat bahawa seorang selebriti terlibat dalam penggunaan dadah. Kami sedang menjalankan siasatan dalaman melibatkan lapan individu termasuk L, seorang pelakon lelaki berusia 40-an.”

Susulan itu, Gyeonggi Shinmun seterusnya melaporkan pelakon L juga telah membekalkan ratusan juta won kepada pembekal dadah selepas diugut. Mengesahkan perkara ini, seorang pegawai dari Agensi Polis Metropolitan Incheon menyatakan, “Memang benar L memberikan sejumlah besar wang kepada pembekal dadah semasa terlibat dalam penggunaan ganja. Kami menganggarkan jumlahnya sekitar 300 juta won (kira-kira $221,900 atau RM1.06 juta).

Apabila spekulasi bertumpu ke arah Lee Sun Kyun berdasarkan petunjuk, agensi Lee Sun Kyun HODU&U Entertainment telah mengeluarkan kenyataan rasmi berikut:

Hello. Ini HODU&U Entertainment.

Pertama sekali, kami ingin merakamkan permohonan maaf yang menyebabkan kebimbangan  ramai yang disebabkan oleh laporan media mengenai artis kami Lee Sun Kyun.

Syarikat kami sedang dalam proses mengesahkan fakta khusus berkaitan dakwaan yang dibangkitkan terhadap Lee Sun Kyun. Kami komited untuk bekerjasama sepenuhnya dengan sebarang penyiasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa yang berkaitan dengan penuh keikhlasan dan kejujuran pada masa hadapan.

Selain itu, Lee Sun Kyun telah memfailkan aduan dengan agensi penguatkuasaan undang-undang terhadap individu A, yang mempunyai kaitan dengan kejadian itu, atas pemerasan dan ugutan berterusan.

Sebarang kemas kini mengenai perkara ini akan dimaklumkan melalui wakil sah kami. Kami meminta pemahaman anda.

Selain itu, kami berhasrat untuk mengambil tindakan tegas terhadap sebarang penyiaran yang berniat jahat atau  mungkin menyebarkan maklumat palsu.

Sekali lagi, kami memohon maaf kerana menimbulkan kebimbangan.

Lee Sun Kyun terkenal dengan wataknya dalam ‘Parasite’, ‘A Hard Day’, ‘All About My Wife’ dan ‘Helpless’. Pelakon itu juga turut membintangi drama seperti ‘My Mister’, ‘Pasta’, ‘Diary of Prosecutor’ dan ‘Listen to Love.’

Sumber : 1 | 2 | 3 | 4

loading...