Dari realiti ke lakonan, Kim Hieora rupanya pernah berkait dengan aktiviti buli suatu ketika dulu

Bintang drama “The Glory” dan “The Uncanny Counter 2”, Kim Hieora disyaki melakukan buli dan keganasan dengan geng sekolahnya pada masa lalu.

Baru-baru ini, Dispatch mendedahkan bahawa pelakon tersebut terbabit dalam skandal buli dan menganggotai kumpulan bernama Big Sangji yang dikenali sebagai kumpulan pembuli. Kumpulan itu terkenal kerana memeras ugut pelajar lain melalui serangan fizikal dan penderaan lisan.

Dikenali sebagai kumpulan pembuli di Sekolah Menengah Perempuan Sangji, kaedah utama Big Sangji ialah mengugut. Mereka akan menggunakan wang yang mereka peroleh daripada orang lain untuk hiburan peribadi.

“Ada kumpulan yang dipanggil Big Sangji di sekolah. Mereka memeras wang daripada orang lain dan memberikannya kepada ahli kumpulan yang paling senior. Jika anda tidak mempunyai wang, mereka akan mengutuk dan memukul anda. “Kim Hieora juga sebahagian daripada Big Sangji,” kata seorang pemberi maklumat Dispatch, yang dilaporkan pada 6 September 2023.

Kim Hieora juga tidak menafikan bahawa dia adalah ahli Big Sangji. Bagaimanapun, dia menafikan kumpulannya adalah kumpulan pembuli.

Ya, betul. Saya bukan pelajar contoh semasa di sekolah menengah. Saya suka main-main. Tetapi Big Sangji bukanlah sekumpulan pembuli. Pada masa itu, mempunyai komuniti dalam talian dengan rakan-rakan anda adalah kegilaan. Big Sangji ialah nama komuniti dalam talian. Ia bukan tempat rahsia yang hanya untuk pembuli.

— Kim Hiera

Kim Hieora Nafi Membuli

Bagaimanapun, kenyataan Kim Hieora ternyata dinafikan. Seorang bekas pelajar “C” menyangkal kenyataan Kim Hieora, mendakwa bahawa sesiapa sahaja boleh memohon untuk menyertai komuniti tersebut, tetapi tidak semua orang benar-benar akan diterima ke dalam kumpulan mereka.

Komuniti dalam talian adalah untuk pembuli sahaja.

Tiba-tiba, mereka akan meminta wang kepada kami. Dengan wang itu, mereka akan pergi membeli rokok, alkohol, dan pergi ke karaoke. Mereka akan membeli hadiah untuk teman lelaki mereka menggunakan wang itu. Jika anda tidak memberikannya kepada mereka, mereka akan terus mengganggu anda…

— Bekas pelajar “C”

Kim Hieora juga menjawab dakwaan ini.

Memang benar saya berkumpul dengan kawan-kawan Big Sangji. Saya juga dipukul oleh pelajar yang lebih tua di sekolah tanpa sebab. Tetapi saya tidak memukul pelajar yang lebih muda atau rakan-rakan saya.

Pelajar gred 9 tiba-tiba meminta 100,000 won daripada kami. Kami tidak mempunyai masa, jadi kami mengumpul 50,000 won daripada kami pelajar gred 8 dan 50,000 won daripada pelajar gred 7.

Saya mengakui saya hanya menjadi penonton kepada perkara-perkara ini, dan saya minta maaf.

Tetapi saya tidak mengambil bahagian dalam penderaan lisan atau serangan. Kenapa nama saya keluar dalam ini? Adakah saya di sebelah anda pada masa itu? Adakah saya melintasi awak? Saya tidak pernah mengetui perkara-perkara seumpama ini…

Mungkin saya tidak ambil serius kerana pelajar yang lebih muda yang dibuli. Mengimbas kembali perkara itu, adalah satu kesilapan besar bagi saya untuk menjadi penonton.

— Kim Hieora

Kecurian bersama pelajar lain

Ia adalah semester pertama tahun 2004. Kim Hieora berada di gred 9 dan pelajar “X” yang terlibat dalam kecurian barangan peribadi berada di gred 8. Pada masa itu, perniagaan bapa Kim Hieora gagal, menyebabkan keluarga itu muflis. Dia bekerja keras untuk cuba mendapatkan wang saku dengan bekerja di kedai makanan segera Korea.

Kim Hieora memberitahu dua pelajar tentang situasi ini, “X” dan “Y”. “X” dan “Y” terkenal di Sekolah Menengah Perempuan Sangji, dan persahabatan ini memainkan peranan penting dalam kecurian. Dispatch dapat bercakap dengan “X” mengenai kejadian kecurian.

Saya bertanya kepada Kim Hieora mengapa dia bekerja sambilan. Dia berkata keluarganya muflis dan menghadapi masalah kewangan. Saya ingin membantunya jadi…

Saya mencuri barang sendiri. Saya mahu kelihatan baik di hadapannya.

— Bekas Pelajar “X”

“X” juga menulis dalam surat permohonan maaf dan refleksi mereka bahawa mereka mencuri sesuatu untuk membantu Kim Hieora dari segi kewangan. Guru itu tidak mempercayainya, dan menghukum kedua-dua “X” dan Kim Hieora. Kenyataannya kini langsung bercanggah dengan kenyataannya ketika kejadian itu berlaku 20 tahun lalu.

Kim Hieora dapat mengingati kejadian itu dengan jelas dan menerangkan apa yang berlaku kepada Dispatch.

Dia adalah kawan yang banyak mengikuti saya. Saya rasa dia mendengar situasi keluarga saya dan cuba membantu saya. Saya tidak pernah suruh dia buat, tetapi tiada siapa yang percaya kepada saya.

— Kim Hieora

Kedua-dua “X” dan Kim Hieora diberi hukuman melakukan khidmat masyarakat. Mereka dihantar ke tempat berasingan selama dua minggu untuk bermuhasabah diri.

Saya terkejut semasa melakukan khidmat masyarakat. Macam mana saya nak hidup kalau takda sesiapa yang akan percaya saya. Saya sedar saya hidup tanpa berikan kepercayaan saya kepada orang lain.

— Kim Hieora

Berikutan itu, Kim Hieora mahu berusaha untuk memperbaiki dirinya. Dia belajar bersungguh-sungguh pada semester kedua gred 9, dengan matlamat belajar erti kemanusiaan di sekolah menengah. Dia akhirnya bersekolah di Bukwon Girls’ High School manakala “X” akhirnya berpindah ke kawasan lain, tetapi khabar angin dan label sebagai pencuri terus melekat dengan “X” ke mana sahaja dia pergi.

Saya menjalani hidup saya dan bekerja keras untuk menjadi orang yang lebih baik. Tetapi orang lain hidup dalam kesakitan. Hancur hati saya memikirkan mereka.

— Kim Hieora

Kenangan Setiap Orang Berbeza

Seorang pemberi maklumat mengenai Kim Hieora mendakwa dia menyuruhnya mendapatkan rokok. Seorang lagi pemberi maklumat mendakwa Kim Hieora akan mengambil wang daripadanya untuk pergi ke karaoke. Tetapi dakwaan Kim Hieora berbeza.

Saya tidak pernah langsung menyertai aktiviti buli itu. Ya, ada hukuman dera ketika itu. Saya dipanggil ke pejabat guru dan dipukul. Apabila saya ditanya siapa yang membuat awak melakukannya, saya lebih dimarahi kerana bertanya bagaimana seseorang boleh bertanya kepada senior kelas mereka mengenainya.

Saya juga tidak pernah merokok. Sebenarnya, saya telah cuba menjadikan imej saya kelihatan kukuh. Tetapi badan saya tidak menerima rokok. Selain itu, teman lelaki saya pada masa itu membenci gadis yang merokok.

Saya suka menyanyi di karaoke. Saya kerap pergi karaoke. Ada masa kawan-kawan saya bayar. Saya tidak ingat bagaimana kami mendapat wang itu. Walau bagaimanapun, saya tidak pernah mengambil wang daripada orang lain untuk membayar karaoke.

— Kim Hieora

Sebaik sahaja Kim Hieora muncul dalam “The Glory”, beberapa ahli dari Big Sangji yang masih berhubung bercakap tentang imej Kim Hieora dalam rancangan itu. Untuk pengetahuan, Kim Hieora melakonkan watak sebagai Lee Sa-ra dan menjadi sebahagian ahli geng Park Yeon-jin (Lim Ji-yeon) yang membuli Moon Dong Eun. Watak itu sekaligus telah menaikkan nama Kim Hieora.

Pelajar 1: Adakah dia belajar mengutuk dengan menonton filem Ryu Seung Beom?

Pelajar 2: Apa, macam sama saja dia ketika di sekolah menengah

Pelajar 3: Masuk akal tak Kim Hieora ni seorang pelakon?

Pelajar 4: Baru-baru ini, keganasan sekolah menjadi serius

Pelajar 5: Kim Hieora menemui watak hidupnya lol

Pelajar 6: Dia hanya berlakon seperti kehidupan sebenar

Pelajar 7: Kedua-dua muka dan cara bercakap adalah sama.

Nota
Liputan Dispatch tentang masa lalu Kim Hieora berakhir pada Jun 2023. Kim Hieora bimbang perkara ini akan menjejaskan barisan pelakon dan produksi “The Uncanny Counter 2”, kerana ia sedang bersedia untuk disiarkan. Disebabkan itu, Dispatch menunggu sehingga siaran akhir untuk berkongsi laporan mereka.

Sumber : 1 | 2

loading...