Tahniah! Ini dia senarai penuh pemenang Seoul International Drama Awards 2024

Seoul International Drama Awards 2024 telah mengumumkan pemenang bagi tahun ini!

Pada 25 September, Seoul International Drama Awards telah berlangsung di Dewan KBS di Seoul, dengan Bae Sung Jae dan Seol In Ah sebagai pengacara majlis.

Tahun ini, perhatian tertumpu kepada tokoh-tokoh filem yang memenangi anugerah utama, dengan pengarah terkenal Korea Selatan, Park Chan Wook, membawa pulang Hadiah Golden Bird — penghormatan tertinggi dalam kategori Jemputan Antarabangsa — atas peranannya sebagai penerbit bersama dan penerbit eksekutif siri HBO The Sympathizer.

Saya selalu ingin menghasilkan drama. Saya bersyukur dalam era ini, pembuat filem tidak lagi terhad kepada filem, dan penyiar tidak lagi terhad kepada rancangan TV. Setelah menghasilkan dua siri drama, saya dengan bangga menerima anugerah ini sebagai penerbit rancangan TV.

– Park Chan Wook

Bintang drama popular “Lovely Runner,” Byeon Woo Seok dan Kim Hye Yoon, masing-masing memenangi Asia Star Awards. Kim Hye Yoon, yang hadir, berkata, “Saya rasa saya menerima anugerah ini kerana ramai yang mengundi untuk saya,” dan menyampaikan ucapan kepada peminatnya. Byun Woo-seok, yang muncul melalui video kerana tidak dapat hadir bersama mereka, berkata, “Saya akan menganggap anugerah ini sebagai anugerah yang diterima bersama dengan peminat saya, kerana ia merupakan anugerah bermakna yang diberikan oleh peminat saya.”

Dalam kategori pertandingan antarabangsa, “Korea-Khitan War” memenangi anugerah Siri Terbaik, manakala “O’PENing: Bruised Like a Peach” memenangi Filem TV Terbaik. Song Kang Ho telah dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik menerusi lakonannya dalam “Uncle Samsik,” dan Park In Je membawa pulang anugerah Pengarah Terbaik untuk siri hit “Moving.” Untuk pengetahuan, drama “Uncle Samsik” merupakan drama pertama bagi Song Kang Ho.

Kita kini berada dalam era di mana filem, drama, dan kandungan melampaui sempadan dan bahasa, membolehkan orang ramai berhubung dan menikmatinya bersama. Saya merasa tanggungjawab yang lebih besar dengan perubahan trend seperti ini.

– Song Kang Ho

Anugerah Drama Korea Terbaik telah diberikan kepada “Moving” dan “Queen of Tears,” manakala bintang “Mask Girl,” Ahn Jae Hong dan Yeom Hye Ran masing-masing merangkul anugerah Pelakon Lelaki Terbaik dan Pelakon Wanita Terbaik.

Tidak dilupa sekalung tahniah diucapkan kepada pelakon popular tempatan Siti Saleha yang turut membawa pulang trofi setelah memenangi anugerah ‘Bintang Asia Cemerlang – Malaysia’ atas peranannya dalam Siri Asal Tonton, bertajuk ‘SeOfis’, yang ditayangkan di Tonton pada bulan Januari lalu.

Anugerah ini sangat istimewa buat saya. Siapa tak nak terima anugerah di pentas global dan nama dicalonkan bersama aktor dan aktres terkemuka Asia. Saya amat bangga kerana bukan sahaja mewakili Malaysia, tetapi ia juga peluang buktikan ada ramai bakat dari Malaysia yang boleh kembangkan bakat ke luar negara.

Saya harap dengan platform ini boleh buktikan anak Malaysia ada banyak yang boleh berikan. nugerah ini ibarat satu permulaan untuk raih kejayaan lebih besar.

– Siti Saleha

Dari kiri – Kim Hye Yoon, Kim Chiu, Siti Saleha, Win Metawin, Desmond Tan

Lihat senarai penuh drama Korea dan bintang yang memenangi anugerah tahun ini di bawah:

Pemenang Hadiah Utama

Hadiah Utama: Justice: Misconduct (Brazil)
Filem TV Terbaik: Don’t Press the Peach (Korea), The Saint (Republik Czech)
Mini-siri Terbaik: The Three-Body Problem (USA), Cigarette Girl (Indonesia)
Siri Terbaik: Another Love (Turki), Perang Korea-Khitan (Korea)
Pelakon Lelaki Terbaik: Song Kang Ho – Uncle Samsik (Korea)
Pelakon Wanita Terbaik: The Saint, Irzyna Bochdalova (Republik Czech)
Pengarah Terbaik: Park In-je – Moving (Korea)
Penulis Skrip Terbaik: The Three-Body Problem, David Benioff, DB Weiss, Alexander Wu (USA)

Jemputan Antarabangsa

Hadiah Golden Bird: Park Chan Wook (The Sympathizer)
Anugerah Khas: I Love You (Jepun)
Bintang Asia Cemerlang: Byun Woo Seok & Kim Hye Yoon (Lovely Runner – Korea), Siti Saleha (SeOfis – Malaysia), Desmond Tan (All That Glitters, Moments – Singapura), Ochi Rosdiana (Love Without Cause – Indonesia), Win Metawin (Enigma, Beauty Newbie – Thailand), Kim Chiu (Decide – Filipina)

Pertandingan Drama Korea

Drama Korea Cemerlang: Moving, Queen of Tears
Pelakon Lelaki Terbaik: Ahn Jae Hong (Mask Girl)
Pelakon Wanita Terbaik: Yeom Hye Ran (Mask Girl)
OST Drama Korea Cemerlang: SEVENTEEN BSS – I Keep Smiling (Queen of Tears OST)

Tahniah diucapkan kepada semua pemenang!

Sumber : 1, 2

loading...