Didakwa terlibat dalam kegiatan buli sekolah, pelakon Ahn Se Ha menangguhkan aktiviti awam dan penyertaannya dalam muzikal

Ahn Se Ha, yang kini menghadapi dakwaan buli di sekolah, telah menghentikan semua aktiviti awamnya.

Pada 12 September, SHOWNOTE, syarikat pengeluaran muzikal “A Gentleman’s Guide to Love and Murder,” menyatakan, “Memandangkan isu terkini yang melibatkan Ahn Se Ha, yang kini memegang watak D’Ysquith, kami telah bersetuju bersama agensinya bahawa adalah tidak sesuai untuknya meneruskan persembahan sehingga perkara ini diselesaikan, tidak kira kesahihan dakwaan tersebut. Oleh itu, jadual persembahan Ahn Se Ha telah disemak semula.”

Sebagai hasilnya, pelakon Jung Moon Sung dan Jung Sang Hoon akan menggantikan Ahn Se Ha pada tarikh-tarikh tertentu. Walau bagaimanapun, Ahn Se Ha masih dijadualkan untuk melakukan persembahan pada 13 September. Dengan muzikal yang berlangsung sehingga 20 Oktober, penyertaannya dalam pertunjukan bulan Oktober masih belum dipastikan.

Selain itu, NC Dinos membatalkan jadual pelancaran bola pertama Ahn Se Ha yang dijadualkan pada 15 September di Changwon NC Park. Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada 11 September, mereka berkata, “Kedua-dua pasukan dan agensinya bersetuju bahawa meneruskan acara ini sebelum isu tersebut diselesaikan, tidak kira kesahihannya, adalah tidak sesuai.”

Dakwaan buli sekolah Ahn Se Ha timbul selepas diumumkan bahawa beliau akan menyanyikan lagu kebangsaan dan melontar bola pertama di perlawanan tersebut, berikutan hubungannya dengan Changwon. Netizen A, yang mendakwa pernah bersekolah menengah dengan Ahn Se Ha di Changwon, menyatakan, “Sebagai peminat baseball, saya tidak boleh berdiam diri apabila seorang pembuli sekolah akan melontar bola pertama.”

Netizen tersebut turut mendakwa, “Ahn Se Ha terkenal sebagai ketua pembuli sekolah,” dan menceritakan kejadian di mana dia memicit perut mereka, mengancam dengan kaca pecah, memaksa pergaduhan yang tidak diingini, dan memaki hamun pelajar lain.

Sebagai tindak balas, agensi Ahn Se Ha, Hunus Entertainment, telah mengeluarkan empat kenyataan dalam tempoh dua hari iaitu pada 10 dan 11 September, yang mana mereka menafikan dakwaan tersebut dengan tegas. Mereka juga menyatakan bahawa mereka telah membuat aduan rasmi kepada polis dan melantik seorang peguam untuk mengambil tindakan sivil dan jenayah terhadap “individu yang menyebarkan dakwaan palsu.”

Walaupun ada penafian, kontroversi terus meningkat apabila lebih ramai individu yang mendakwa pernah bersekolah dengan Ahn Se Ha tampil dan mengatakan dia “terkenal sebagai pembuli di sekolah.”

Sumber : 1 | 2

loading...