Terkandas keseorangan dibulan, filem “The Moon” lakonan D.O EXO & Sul Kyung Gyu akan tayang dipawagam Malaysia Ogos ini

“The Moon” ialah sebuah filem thriller drama survival angkasa lepas Korea Selatan yang dibintangi oleh Sol Kyung-gu, Do Kyung-soo dan Kim Hee-ae. Filem ini ditulis dan diarahkan oleh pengarah “Along With the Gods” Kim Yong Hwa.

Filem bertema sains fiksyen ini mengikuti kisah dramatik misi penjelajahan bulan berawak pertama Korea dan pengasingan di angkasa lepas yang menuju ke planet bulan. Filem ini dikhabarkan menelan kos sebanyak 28 billion won (US$21.8 million).

Sinopsis Filem The Moon

Berlatarkan tahun 2029, kapal angkasa penerokaan bulan Korea Selatan Woori-ho memulakan perjalanan ke Bulan. Seluruh dunia memberi perhatian kepada cabaran hebat ini, tetapi suar suria meletus, menyebabkan angin suria menelan kapal angkasa, menyebabkan hanya anak kapal Hwang Sun-woo (Doo Kyung Soo) terkandas sendirian dengan jarak jarak 384,000 kilometer dari bumi.

Ini bukan kali pertama kapal angkasa Korea Selatan menuju ke Bulan. Lima tahun yang lalu, Narae-ho melonjak ke langit dengan membawa impian besar, namun kapal angkasa itu meletup sehingga menjadi kepingan apabila ia dilancarkan. Kini, dalam berdepan dengan satu lagi tragedi, satu-satunya mangsa yang terselamat, Sun-woo, menjadi tumpuan usaha Institut Penyelidikan Aeroangkasa Korea dan kerajaan. Seluruh negara mengharapkan kepulangannya dengan selamat.

Untuk memastikan Sun-woo diselamatkan, bekas pengarah penerbangan, Kim Jae-gook (Sul Kyung Gu), yang telah menyelidik jauh di pergunungan, yang bertanggungjawab atas kemalangan Narae-ho lima tahun lalu kemudian menyertai semula misi itu. Namun, usahanya sahaja tidak mencukupi.

Dalam mencari harapan lain untuk menyelamatkan Sun-woo, Kim meminta bantuan pengarah orbit bulan NASA, Yoon Moon-young (Kim Hee Ae), tetapi perkara itu tidak mudah. Bertekad untuk tidak kehilangan sesiapa lagi di bawah pengawasannya, Kim mempertaruhkan segala-galanya dalam percubaan terakhir untuk menyelamatkan Sun-woo.

Oleh itu, perjuangan untuk bertahan dan membawa kembali Sun-woo terbongkar, dengan seorang lelaki yang mengorbankan segala-galanya demi kelangsungan hidup.

Barisan Pelakon

1.Sol Kyung Gu sebagai Jae Guk

“Kami akan kembali ke kawasan berhampiran Bulan”

Bekas Pengarah Penerbangan Pusat Naro, Jae-gook
Lima tahun lalu, Jae-gook adalah pengarah penerbangan program Narae-ho, misi penerokaan bulan berawak pertama Korea Selatan. Bagaimanapun, tragedi melanda apabila kapal angkasa Narae-ho mengalami letupan dahsyat semasa pelancaran, dan dia bertanggungjawab atas kejadian itu serta menyalahkan dirinya. Untuk mengelakkan satu lagi kegagalan besar dan untuk memastikan tiada lagi yang hilang, dia kembali ke Pusat Angkasa Naro dan meletakkan segala-galanya dalam talian untuk pulangan selamat Sun-woo.

2. Do Kyung Soo sebagai Sun-woo

“Ini adalah angkasawan Korea Hwang Sun-woo, meminta misi baharu.”

Angkasawan Korea tunggal yang terdampar di Bulan, Sun-woo
Sun-woo ialah bekas ahli SEAL dan major dalam jurusan fizik molekul dan menyertai program angkasa lepas Narae-ho. Dia menaiki kapal angkasa tersebut untuk mengejar impian bapanya yang tidak direalisasikan, tetapi akibat berdepan dengan insiden yang tidak diduga, dia merupakan satu-satunya angkasawan yang terselamat dalam ekspedisi itu. Walaupun tidak berpengalaman dalam operasi kapal angkasa dan menghadapi situasi tidak menentu dengan hujan meteor, dia bertekad untuk memenuhi misinya, menjejakkan kaki di bulan meskipun keseorangan dengan jarak 384,000 kilometer dari bumi.

3. Kim Hee Ae sebagai Yoon Moon-young

“Jika ini tidak berjaya, tiada lagi peluang”

Pengarah NASA program Lunar Gateway, Moon-young
Moon-young ialah pengarah utama yang bertanggungjawab untuk pengorbit bulan berawak NASA, Lunar Gateway. Dia dan Jae-gook menerupakan kenalan lama, tetapi sudah lama dia terputus hubungan dengan dengan Jae-gook dan tanah airnya. Dia adalah harapan terakhir untuk menyelamatkan Sun-woo.

D.O mendapat pujian daripada pengarah

Selepas membintangi siri “Along With the Gods,” D.O. kini bertemu semula dengan pengarah Kim Yong Hwa buat kali kedua. Bercakap tentang watak yang akan dilakonkannya dalam “The Moon.”

“Saya memberi tumpuan untuk meluahkan ketakutan, ketakutan dan kesunyian yang pasti dirasai Sun Woo apabila dia terkandas dan bersendirian di angkasa lepas,” kata D.O.

Pengarah Kim Yong Hwa memuji keseluruhan persembahan D.O dalam melakonkan watak Sun-woo dengan terperinci dan dapat meluahkan perasaan kompleks yang dirasai oleh watak Sun Woo semasa berada di bulan.

“Sejak ‘Along With the Gods,’ saya rasa dia sudah berlakon lebih kurang 10 tahun. Dia dengan cemerlang menggambarkan adegan emosi sambil memakai sut angkasa yang sangat berat pada pertengahan musim panas di tempat yang tidak banyak peredaran udara atau angin. Ia adalah sesuatu yang patut dipuji,” kata pengarah Kim Yong Hwa.

Ahli EXO turut hadir beri sokongan di tayangan perdana “The Moon”

Barisan pelakon bersama pengarah ketika sidang media tayangan perdana “The Moon” Dari kiri : Kim Yong Hwa (Pengarah & Penulis Skrip), Kim Hee Ae, Do Kyung Soo dan Sul Kyung Gu

Pada 25 Julai, ahli EXO seperti Sehun, Chen, Xiumin, Chanyeol, dan Baekhyun telah menghadiri tayangan perdana filem “The Moon” tanda sokongan terhadap D.O. Kehadiran mereka memeriahkan suasana dan mereka turut bergambar di photo booth yang disediakan. Visual mereka seperti biasa mengejutkan media dan tetamu yang hadir.

D.O. menerusi Instagram Story miliknya berkongsi gambar ahli EXO dengan sentuhan yang mengejutkan dengan adanya kelibat Suho dan Kai. Suho tidak dapat hadir ke majlis itu, manakala Kai kini sedang menjalani khidmat ketenteraan wajibnya. Yang pasti, setiap ahli EXO saling memberikan sokongan antara satu sama lain.

‘The Moon” akan ditayangkan dipawagam di seluruh Malaysia

Untuk pengetahuan, filem “The Moon” lakonan Do Kyung Soo, Sol Kyung Gu, Kim Hee Ae dan ramai lagi akan mula berada dipawagan di Malaysia bermula 10 Ogos ini dengan sarikata Bahasa Melayu, Inggeris dan Mandarin. Jom saksikan trailer filem ini. Jangan lupa untuk kunjungi pawagam berdekatan bermula 10 Ogos ini untuk saksikan Do Kyung Soo dalam misi untuk terus bertahan hidup di bulan dan bagaimana misi membawanya pulang dengan selamat ke bumi.

loading...