Donghae, Eunhyuk, & Kyuhyun Super Junior tinggalkan SM Entertainment, manakala yang lain kekal

Selepas lebih 17 tahun bersama, Donghae Super Junior, Eunhyuk dan Kyuhyun akan berpisah dengan SM Entertainment.

Pada 14 Julai, SM Entertainment secara rasmi mengumumkan, “Eunhyuk, Donghae, dan Kyuhyun belum memperbaharui kontrak mereka dengan kami dan masing-masing akan meneruskan aktiviti individu.”

Bagaimanapun, ketiga-tiga ahli Super Junior  tersebut akan meneruskan aktiviti mereka berkumpulan di bawah SM Entertainment.

Eunhyuk, Donghae, dan Kyuhyun akan meneruskan promosi Super Junior mereka bersama-sama dengan SM. Kami akan menyokong mereka bertiga dalam  menempuh cabaran baharu, dan kami merancang untuk berkomunikasi rapat dengan mereka supaya aktiviti kumpulan dan solo mereka berjalan dengan lancar.

– SM Entertainment

Satu laporan media pada hari ini mendakwa bahawa Donghae dan Eunhyuk, yang juga dikenali sebagai unit Super Junior D&E, tidak lama lagi akan menubuhkan label mereka sendiri sebagai pengasas bersama. Pada masa ini masih tidak jelas sama ada unit D&E akan menjalankan aktiviti sebagai artis SM Entertainment, atau di bawah label baharu yang diasaskan oleh Donghae dan Eunhyuk.

Eunhyuk dan Kyuhyun juga akan berpindah dari asrama Super Junior sedia ada di Cheongdam tidak lama lagi, kerana kontrak artis individu mereka dengan SM Entertainment akan tamat. Dipercayai bahawa Eunhyuk dan Kyuhyun sedang mencari rumah baru di sekitar Cheongdam.

Dalam pada itu, wakil Antenna telah mengesahkan bahawa Kyuhyun kini dalam perbincangan untuk menandatangani sebagai artis solo dengan label tersebut. Perbincangan mengenai kontrak sedang berjalan “secara positif”, menurut wakil itu.

Sementara itu, ahli Super Junior yang lain—Leeteuk, Kim Heechul, Yesung, Shindong, Choi Siwon, dan Ryeowook—semuanya telah memperbaharui kontrak mereka dengan agensi itu.

Donghae dan Eunhyuk kedua-duanya memulakan kerjaya sebagai ahli Super Junior pada tahun 2005, manakala Kyuhyun menyertai kumpulan itu setahun kemudian pada tahun 2006.

Sumber : | 2 | 3

loading...