Terkini: Seunghan rasmi tinggalkan Kumpulan RIIZE dan titip surat perjelas keputusannya

Seunghan dari RIIZE akan meninggalkan kumpulan tersebut buat selamanya.

Pada 13 Oktober, hanya dua hari selepas pengumuman bahawa Seunghan akan kembali dari rehat, Wizard Production—bahagian SM Entertainment yang menguruskan RIIZE—telah mengumumkan berita tentang pemergian Seunghan.

Menurut Wizard Production, Seunghan telah menyatakan keinginannya untuk meninggalkan RIIZE demi kebaikan ahli lain dan peminat. Pengarah menyatakan, “Seunghan sentiasa menyatakan hasratnya untuk meninggalkan kumpulan demi kebaikan ahli-ahli dan peminat. Dengan menghormati keputusan artis, kami mengumumkan pemergian Seunghan dari RIIZE.”

Seunghan mula debut sebagai anggota RIIZE pada bulan September tahun lalu sebelum menghentikan semua aktiviti hanya dua bulan kemudian.

Berikut adalah kenyataan penuh mereka:

Hello, ini adalah Wizard Production.

Pertama sekali, kami ingin meminta maaf dengan ikhlas kerana telah menyakiti BRIIZE [kelab peminat RIIZE] dan menyebabkan kekeliruan melalui pengumuman kembalinya Seunghan pada 11 Oktober.

Kami merasa sangat menyesal kerana lebih mengutamakan kedudukan Wizard Production berbanding dengan pertumbuhan yang dicapai oleh enam anggota RIIZE yang bekerja keras; sokongan BRIIZE yang merupakan sumber kekuatan terbesar RIIZE sepanjang perjalanan ini; dan nilai masa yang telah dihabiskan oleh RIIZE dan BRIIZE bersama.

Kami membuat keputusan ini selepas berbincang lama kerana kami fikir jika Seunghan kembali setelah merenungkan kesilapan lalu dan RIIZE menunjukkan pertumbuhan yang lebih baik sebagai kumpulan, kami dapat memberikan kegembiraan yang lebih kepada artis dan peminat.

Namun, selepas pengumuman kembalinya Seunghan, kami telah merenung setiap pendapat dan maklum balas yang dihantar oleh peminat, dan kami menyedari bahawa keputusan kami sebenarnya telah menyakiti peminat dan menimbulkan lebih banyak kekeliruan.

Pada masa yang sama, Seunghan telah konsisten menyatakan keinginannya untuk meninggalkan kumpulan demi kebaikan ahli dan peminat.

Dengan menghormati keputusan artis, kami mengumumkan pemergian Seunghan dari RIIZE, bukannya penyertaannya semula ke dalam kumpulan. Kami akan menyokong Seunghan di masa hadapan agar dia dapat menunjukkan bakatnya dan mengejar impiannya.

Yang paling penting, kami juga ingin memohon maaf secara ikhlas kerana telah mencipta kesulitan dan kekeliruan bagi enam anggota yang, sejak debut, sentiasa memberikan yang terbaik sambil memikirkan peminat dan menjadikan RIIZE hari ini mungkin dengan berusaha lebih keras daripada sesiapa dalam setiap detik.

Kami akan terus berusaha sebaik mungkin untuk menyokong anggota RIIZE agar mereka dapat berkembang lebih jauh di masa hadapan.

Wizard Production akan berhati-hati dan teliti dalam semua urusan pada masa depan, dan kami akan berusaha agar RIIZE dan BRIIZE dapat bahagia bersama untuk waktu yang lama.

– Pengarah Wizard Production, Kim Hyeong Guk, Lee Sang Min

Tidak lama selepas itu, Seunghan telah menulis sepucuk surat tangan yang menyentuh hati, menjelaskan keputusannya untuk meninggalkan RIIZE. Seunghan telah memuatnaik surat tersebut di platform komunikasi peminat, Weverse.

Berikut adalah isi penuh surat SeunghaHai semua, saya Seunghan.

 

Saya sedar ramai yang mengambil serius soal kepulangan saya, dan saya juga memahami sepenuhnya betapa beratnya keadaan ini.

Selepas memikirkan dengan mendalam sama ada saya terlalu mementingkan diri sendiri, sama ada saya telah membebankan ahli kumpulan dan syarikat, serta sama ada saya layak untuk menjadi sebahagian daripada RIIZE yang seharusnya disayangi, saya hanya merasa risau dan bersalah.

Oleh itu, saya fikir meninggalkan kumpulan adalah jalan terbaik untuk semua pihak.

Saya tidak mahu menambah lagi luka atau kekeliruan kepada peminat, membebankan lagi ahli-ahli kumpulan, dan juga tidak mahu menyulitkan syarikat lagi.

Saya sangat menghargai usaha syarikat dan ahli-ahli kumpulan yang cuba memberikan saya peluang kedua, dan saya juga berasa sangat terharu serta kesal kepada semua yang terus menyokong saya, meskipun saya penuh dengan kekurangan.

Saya benar-benar tidak mahu hubungan antara RIIZE dan BRIIZE, yang berkembang bersama-sama sambil saling menyokong, rosak kerana saya. Hati saya turut remuk melihat peminat, yang sepatutnya hanya perlu mencintai RIIZE, bertelagah sesama sendiri kerana saya.

Saya akan menyokong RIIZE, yang saya cintai, dengan sepenuh hati dan berharap mereka akan menerima lebih banyak kasih sayang pada masa akan datang.

Baca juga : Ekoran kontroversi Seunghan RIIZE, SM Entertainment umum penggantungan segala aktiviti & Seunghan kongsi surat mohon maaf

Pada November 2023, SM Entertainment telah mengumumkan bahawa Seunghan akan berehat daripada RIIZE untuk tempoh yang tidak ditentukan. Seunghan sendiri yang memohon untuk berehat seketika kerana tekanan mental yang dihadapi, dan permintaan ini telah diluluskan oleh agensi.

Agensi juga mendedahkan beberapa tuduhan yang melibatkan Seunghan, yang menjadi punca kepada keputusan untuk berehat. Sebahagian besar tuduhan itu berkaitan dengan video, foto, dan komen kontroversi Seunghan semasa tempoh latihan yang tersebar di internet.

Ekoran daripada kontroversi yang melibatkan Seunghan, RIIZE terpaksa meneruskan aktiviti dengan formasi enam ahli, iaitu Wonbin, Sohee, Shotaro, Sungchan, Eunseok, dan Anton.

Sehingga pada hari Jumaat (11 Oktober), SM Wizard Production, sebagai bahagian yang menguruskan RIIZE, telah mengumumkan bahawa Seunghan akan kembali aktif bersama Shotaro, Seungchan, Eunseok, Wonbin, Anton, dan Sohee.

Wizard Production menyatakan bahawa Seunghan akan menyertai aktiviti sebagai ahli RIIZE secara berperingkat mulai November 2024.

Namun, dua hari kemudian, pada hari Ahad (13 Oktober), Seunghan mengumumkan pengundurannya daripada RIIZE, dan Wizard Production telah mengesahkan perkara tersebut. Oleh itu, RIIZE akan meneruskan aktiviti mereka dengan enam ahli.

Sumber : 1 | 2 | 3 |

loading...