Legasi AKB48 yang berpengkalan di Kuala Lumpur perkenalkan ahli generasi pertama KLP48

KUALA LUMPUR – KLP48, sebuah kumpulan baharu yang berpangkalan di Kuala Lumpur yang merupakan legasi kepada kumpulan idola Jepun AKB48, hari ini memperkenalkan generasi pertamanya.

Selepas berjaya menarik perhatian ribuan bakat baharu yang bercita-cita tinggi menyertai proses ujibakat, akhirnya keputusan telah dibuat selepas tiga bulan pemilihan dan latihan oleh 48 Entertainment Sdn Bhd, yang diberi kuasa oleh pemberi lesen kumpulan saudara luar negara AKB48 Superball Inc. untuk menguruskan kumpulan baharu itu.

KLP48 bukan sahaja tambahan terbaharu kepada empayar AKB48, tetapi juga kumpulan idola gadis pertama seumpamanya yang ditubuhkan dan berpangkalan di Malaysia dengan tumpuan di pentas antarabangsa. Ahli generasi pertama KLP48 dianggotai oleh 13 individu, termasuk 7 rakyat Malaysia (Salwa, Yi Shyan, Lucine, Amanda, Anndrea, Khalies dan Tiffany), 4 Jepun (Yurina, Cocoa, Suzuha dan Haruka), seorang Indonesia (Devi) dan seorang dari Hong Kong, China (Hillary). Barisan ini terdiri daripada tiga perpindahan daripada AKB48 dan satu perpindahan daripada kumpulan saudara perempuan STU48 yang berpangkalan di Jepun.

Nariaki Terada, Ketua Pegawai Eksekutif Superball Inc. dan Penerbit Am kumpulan saudara AKB48 di luar negara, berkongsi kegembiraannya mengenai pengumuman itu, dengan menyatakan: “Menyambut dan meraikan ahli generasi pertama KLP48 adalah detik mendebarkan yang menggariskan daya tarikan global AKB48 dan kumpulan saudaranya. Kami tidak sabar untuk menyaksikan KLP48 memulakan perjalanan pertama mereka untuk menjadi tumpuan ramai.”

KLP48 ialah kumpulan legasi AKB48 yang kesepuluh di luar negara, bersama JKT48 (Jakarta), BNK48 (Bangkok), MNL48 (Manila), AKB48 Team SH (Shanghai), AKB48 Team TP (Taipei) dan CGM48 (Chiang Mai).

Pengarah 48 Entertainment Sdn Bhd, Yip Chun Huei, berkata: “AKB48 dan kumpulan saudaranya telah lama mendapat sokongan meluas peminat di Malaysia dan kami berharap peminat akan terus memberikan sokongan padu mereka kepada KLP48 juga. Dengan beberapa perancangan menarik yang diatur, ahli telah bekerja keras untuk mempamerkan yang terbaik, jadi nantikan apa yang akan dipersembahkan nanti.”


Seperti semua legasi Kumpulan AKB48, masing-masing dikenal pasti dengan jalur warna tersendiri. KLP48 telah diberikan warna hijau, yang berasal daripada jed Malaysia, merangkumi imej aura lembut, empati dan gabungan nilai yang berbeza.

Pada 18 Ogos, KLP48 akan menyertai AKB48, STU48, JKT48 dan QUADLIPS di konsert AKB48 Group Live in KL 2024 ~ First Cry ~.

AKB48 – dinamakan sempena lokasi teater mereka di Akihabara, Tokyo – adalah cetusan idea penerbit muzik Yasushi Akimoto. Dengan permulaan pada tahun 2005, kumpulan idola itu telah muncul sebagai sensasi global dengan konsep unik ‘idola yang boleh anda temui’, menampilkan persembahan teater harian yang memupuk hubungan yang kuat dengan peminat. AKB48 telah membuat kemasukan mereka ke dalam Rekod Dunia Guinness sebagai Kumpulan Pop Terbesar di Dunia.

Ikuti perkembangan terkini KLP48 dengan mengikuti @klp48_official di TikTok, @KLP48official di Instagram dan Facebook, atau layari klp48.my.

loading...