Setem BTS antara 23 setem kebangsaan Korea edisi khas yang akan dikeluarkan pada 2023

BTS akan mendapatkan setem kebangsaan Korea edisi khas mereka sendiri pada tahun 2023!

Pada 14 Disember, Korea Post (perkhidmatan pos kebangsaan Korea Selatan) mendedahkan senarai 23 setem edisi khasnya yang akan dikeluarkan tahun depan untuk memperingati 2023. Selain BTS, setem peringatan yang memaparkan ‘Pororo the Little Penguin’ dan Beautiful Korean Language akan turut dikeluarkan .

Di banyak negara, termasuk di Korea Selatan, setem kebangsaan mewakili dan menghormati budaya, tokoh, peristiwa, monumen, menghebahkan projek nasional dan ia dikeluarkan untuk memupuk sentimen orang ramai. Lebih kurang 20 jenis setem dikeluarkan setiap tahun . Pemilihan tokoh, acara atau lokasi untuk setem edisi khas setiap tahun diketuai oleh sebuah jawatankuasa yang mewakili pelbagai bidang dalam seni.

Walaupun reka bentuk tepat setem BTS baharu masih belum disahkan, Korea Post mengumumkan, “BTS dianggap sebagai ikon pop abad ke-21 secara global, yang menyentuh kehidupan mereka di seluruh dunia dengan muzik dan lirik mereka.”

Setem peringatan BTS akan dikeluarkan pada separuh pertama tahun hadapan di bawah tema ‘record of youth’. Reka bentuk setem akan diputuskan selepas berunding dengan HYBE.

Setem peringatan untuk Pororo, yang pertama kali disiarkan pada tahun 2003 dengan nama ‘ Pororo the Little Penguin ‘, juga akan dikeluarkan. Pororo ialah watak yang mewakili Korea dan semakin popular di seluruh dunia. Ia akan dihasilkan sebagai setem kenang-kenangan dengan maksud ‘ terima kasih ‘ dan ‘ tahniah ‘ .

Setem peringatan untuk ‘ Beautiful Korean Language ‘ juga akan dikeluarkan untuk mempromosikan kepentingan Hangeul . Ia bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan menggalakkan penggunaan Hangeul yang betul, kerana baru-baru ini bahasa asing disalahgunakan dan kata-kata kotor digunakan secara santai.

Antara setem edisi khas 2023 lain yang akan dikeluarkan adalah lebah madu, koleksi bunga sayuran, termasuk Pororo, ‘The Beautiful Korean Language’, lebah madu dan banyak lagi.

Sumber : 1 | 2

loading...