B.I dijatuhkan hukuman percubaan selama 4 tahun dan bakal dipenjara jika terus ulangi jenayah dadah

Pada 10 September, B.I atau nama sebenarnya Kim Han bin telah menghadiri perbicaraan hukuman mengenai pelanggaran Akta Pengawalan Narkotik,  yang diadakan di Mahkamah Daerah Pusat Seoul.

B.I didakwa pada bulan Mei tahun ini kerana disyaki membeli ganja dan LSD (asid lysergic diethylamide) pada tahun 2016 dan menggunakan beberapa ubat terlarang tersebut. Pihak pendakwaan meminta hukuman tiga tahun penjara beserta denda 1.5 juta won (kira-kira $ 1,300) untuk B.I.

Mahkamah hari ini menjatuhkan hukuman tempoh percubaan atau pengawasan selama 4 tahun kepada B.I. Sekiranya B.I melakukan jenayah tambahan yang berkaitan dengan dadah dalam tempoh percubaan ini, mahkamah akan berkuasa menjatuhkan hukuman penjara sekurang-kurangnya 3 tahun kepadanya.

Sebagai tambahan, B.I akan dikenakan denda sebanyak 1.5 juta KRW (~ $ 1.300 USD), 80 jam khidmat masyarakat, dan juga 40 jam kursus pendidikan dadah.

Mengenai keputusan itu, pengadilan menyatakan, “Terdakwa telah mengakui semua tuduhan dan telah menunjukkan refleksi atas kesalahannya, dan ini merupakan kali pertama defendant didakwa. Ibu bapa terdakwa juga telah bercakap di hadapan pengadilan tentang keinginan kuat mereka untuk mendidik anak mereka dengan betul.  Tambahan pula, defendan telah berjaya mengekalkan hubungan interpersonal yang baik dengan keluarganya, kenalan, dan sebagai anggota masyarakat. “

Mahkamah juga turut menyatakan, “[Apa yang dia lakukan] tidak boleh dianggap sebagai jenayah mudah kerana rasa ingin tahu, kerana penggunaan dadah dikalangan selebriti memberi kesan yang besar kepada masyarakat dengan melemahkan kesedaran remaja tentang dadah.

Sumber : tvreport

loading...